stor potential för nya arbetstillfällen

Sveriges totala elförbrukning har legat stadigt på 140 TWh sedan 1980-talet men nu när stora delar av industrin ställer om och miljöanpassar sin produktion kommer el-användningen att accelerera. Enligt Svenska Kraftnäts prognos kommer vi år 2045 att ligga på en förbrukning på 330 TWh. De stora stamnäten i Sverige byggdes under 50-talet och har stora begränsningar hur elen kan skickas genom Sverige. Nu planerar Svenska Kraftnät ett nytt stamnät, det så kallade NordSyd som ska göra det lättare att fördela el-kapaciteten i hela landet. Projektet har startats och kommer att vara klart och i full drift om 10 år. Mycket av den el som produceras kommer från vattenkraften i norra Sverige men begränsningen i dagens stamnät gör att elen är svår att fördela, vilket idag gör elen billigare i norra Sverige. Vårt låga el-pris i norr är alltså inget som kommer att bestå för evigt.

Lång industrihistoria

Hur mark får användas styrs av översiktsplaner och planprogram. Det är långa tidskrävande processer vilket gör det svårt att hitta byggbar industrimark i Sverige idag.

Söderhamn har en lång industrihistoria och här har vi flera platser som sedan länge är utpekade för industri. Här har vi en stor konkurrensfördel. Stora vindkraftsprojekt planeras utanför Gävleborgs kust, vilket kommer att stärka tillgången till el. Under det senaste året har ca 15 företag hört av sig till kommunen och är intresserade av att etablera sig i Söderhamn. Vägen från en förfrågan till en färdig fabrik är naturligtvis lång; vissa söker mark, andra finansiering eller miljötillstånd. Det finns många osäkerhetsfaktorer, men alla har tre gemensamma anledningar till att de är intresserade av Söderhamn; ledig industrimark, tillgång till förnybar el och arbetskraft.

500 nya jobb

Ett av projekten har offentliggjorts; SoutH2port i Vallvik som beräknas kunna producera 240 ton vätgas per dag. Projektet drivs av Lhyfe, ABB och Skyborn och i full drift räknar de med 500 arbetstillfällen.

Ett tydligt mönster finns; vindkraftsbolagen vill gärna ha närhet till en väldigt elkrävande verksamhet ex vätgas- metanol eller ammoniak-fabrik, gemensamt för dessa är att de alstrar ett överskott av värme. Nära dessa lockas företag som letar värme ex räk- tomat eller rödalg-odlingar.

Framtiden ser ljus ut för Söderhamn och vi har alla förutsättningar för att bli vinnare i den nya gröna omställningen. Kommer det att skapa nya arbetstillfällen? Ja, självklart!

Ola Andersson

Näringslivschef Söderhamns kommun