SÖDERHAMNS HEMTJÄNST 11:E BÄST I LANDET!

I slutet av förra året kunde vi i Kuriren läsa att Söderhamn har Hälsinglands bästa hemtjänst enligt SPF Seniorernas Hemtjänstindex och det är verkligen något att gratulera och glädjas över.

Tittar man närmare på topplistan visar det sig att kommunen faktiskt också är bäst i länet när det gäller den service/hjälp kommunen kan ge våra invånare som har behov av olika tjänster i hemmet. Från plats 155 till plats 33 i landet när det gäller information till dem som omfattas av hemtjänsten och mycket högre ”utförandepoäng” ingår i bedömningarna.

Hemtjänsten fungerar tydligen bättre än man kan tro när man följer debatten om ständig personalbrist.

Glad läsning

För alla berörda, såväl ”utförare” som mottagare av alla de tjänster som ingår i beteckningen ”hemtjänst” måste rapporten vara glad läsning.

Kuriren citerar kommunens verksamhetschef Birgitta Löjdström, som naturligtvis gläds över den hedrande placeringen bland landets 290 kommuner. Hon poängterar att organisationens stora andel av undersköterskor bör ge bättre kvalitet och nämner pågående förbättringar som språkombud och språkutbildning av personalen.

De som arbetar i hemtjänsten får naturligtvis ta åt sig den fina placeringen, samtidigt som de säkert önskar bättre löner för att locka fler arbetskamrater som kan dela på tjänsterna.

.

Centersyn instämmer i gratulationskören och önskar fortsatt framgång i fortsättningen!

sol-has-bg

Bli medlem i Centerpartiet