Jaga utsläppen, inte bilarna!

Insändare publicerad i HP 3/12-21 av Håkan Björklund och Victor Rundqvist

Centerpartiet anser att Framtidsplan 2050 är ett viktigt dokument och pekar framför allt ut var och hur Halmstad ska växa långsiktigt. Parallellt med detta tar kommunen också fram transportplan och va-plan. Centerpartiet har kämpat i Rådhuset för att va-plan, transportplan och Framtidsplan 2050 ska fungera bra tillsammans men vi ser att här finns en del kvar att arbeta med.

När ett nytt bostads- eller verksamhetsområde pekas ut behöver möjligheterna att på ett smidigt sätt ta sig dit vara lika goda oavsett var det är. Transportplanen ger vid handen att möjligheterna för de yteffektiva transportslagen kollektivtrafik, cykel och gång skall prioriteras. Där håller vi helt med – dessa transportslag behöver vara mer framträdande i framtiden och möjligheterna större att nyttja dem. Det måste bli en tydlig uppsida för den enskilde att använda dessa transportslag, genom ny infrastruktur och ny teknik.

Samtidigt anser Centerpartiet att det måste finnas en valmöjlighet för invånarna att fortsatt använda bilen som transportslag då det i många fall är enda möjligheten för en familj att få ihop sin vardag. Vi anser att det är utsläppen vi skall jaga, inte bilarna. Bilarna kommer bli renare i takt med ny teknik, även om de inte blir färre, och därför behöver vi ta höjd för detta när vi planerar infrastrukturen.

För att hela kommunen ska kunna utvecklas är det också viktigt för oss att vi ser positivt på bebyggelse utanför de stora stråken inte minst vad gäller va-lösningar. Även här går tekniken framåt i rasande fart och att va-planen och översiktsplanen går hand i hand är centralt för att skapa förutsättningar att använda denna.

Att skapa vattensmarta lösningar och värna en vattenförsörjning samtidigt som vi ger möjlighet att bygga i hela kommunen är viktigt för att hela kommunen ska kunna leva.

Victor Rundqvist (C)

Håkan Björklund (C)