Hallands företag förtjänar bättre!

Med det nya förslaget om att ytterligare höja lönegolvet för personal från tredje land visar regeringen på en fullständig tondövhet mot näringslivet i allmänhet och mot de halländska företagen i synnerhet. Det skriver Christofer Bergenblock, Victor Rundqvist, Ove Bengtsson, Anna Roos och Helene Andersson i HP den 19/2

Återigen presenterar regeringen förslag som slår mot näringslivet i allmänhet och mot de halländska företagen i synnerhet. De förslag som lyfts i regeringens utredning om arbetskraftsinvandringen kommer att slå stenhårt emot företag inom såväl besöksnäringen som jord- och skogsbruket.

För knappt ett år sedan höjde man arbetsgivaravgifterna för ungdomar vilket innebar en skattesmäll på 226 miljoner kronor bara här i Halland. Värst drabbades besöksnäringen som har många ungdomar anställda. Kritiken har varit hård ifrån näringslivsorganisationerna som har krävt att de sänkta arbetsgivaravgifterna ska återinföras, men dessvärre har regeringen redan bundit upp pengarna i höjd a-kassa i stället.

I höstas kom så nästa dråpslag mot det halländska näringslivet när det infördes ett lönegolv på 27 400 kronor för utländsk arbetskraft ifrån tredje land, det vill säga länderna utanför EU. Många företag inom besöksnäringen rekryterar personal ifrån tredje land, inte minst kockar ifrån världens alla hörn. Även de gröna näringarna rekryterar mycket personal ifrån tredje land för att arbeta som plantörer, djurskötare och maskinförare. Väldigt få inom dessa näringar kan erbjudas en lön på 27 400 kronor i månaden.

När man inte trodde att det kunde bli värre så presenterar regeringen under torsdagen (15/2) sin beställda utredning kring arbetskraftsinvandringen. Nu vill man i princip göra det helt omöjligt för företagen att rekrytera personal ifrån tredje land. Nytt lönegolv föreslås bli 34 200 kronor, vilket är medianlönen på svensk arbetsmarknad. Lönenivåer på den här nivån är i de flesta fall en fullständig utopi för de gröna näringarna och för besöksnäringen.

Visserligen ska det kunna göras undantag för olika yrkesgrupper, men inom ramarna för ett totalt oförutsägbart system. Tanken ifrån regeringen är att det ska göras genom en politiskt styrd arbetsmarknadsprövning kring behoven för olika yrken. Vissa yrkeskategorier kan förbjudas helt och hållet från att komma till Sverige medan andra yrkeskategorier kan ges undantag från lönegolvet. Ingen kommer att kunna förutse vad som gäller och är det något som man brukar ogilla som företagare är det kortsiktighet och oförutsägbarhet.

Regeringen menar i stället att företagen ska rekrytera arbetslösa svenskar till tjänsterna, exempelvis som kock på en thailändsk restaurang eller som traktorförare på ett lantbruk. Själva idén andas förakt och okunskap kring hur och varför företagen rekryterar personal utomlands. Om det fanns kompetens att söka i Sverige hade man naturligtvis gjort det redan ifrån start, men denna kompetens finns inte. Ansvaret för att rusta och matcha de arbetslösa är faktiskt regeringens, inte företagens.

Kritiken ifrån näringslivet har varit massiv både emot de höjda arbetsgivaravgifterna och det höjda lönegolvet för arbetskraftsinvandring. Med det nya förslaget visar regeringen på en fullständig tondövhet mot näringslivet i allmänhet och mot de halländska företagen i synnerhet. Hallands företag förtjänar bättre!

Christofer Bergenblock (C)

riksdagsledamot, Halland