Centerpartiet arbetar för enklare sopsortering i Halmstad

I Halmstad har C tagit på ledartröjan när det gäller insamling av avfall, det som 2027 ska ske så kallat fastighetsnära. Men när fullmäktige tog beslut i frågan blev det ännu fler plastpåsar att hålla reda på för hushållen i Halmstad.

Halmstads kommun satsade för flera år sedan på optisk sortering med olikfärgade plastpåsar för hushållsavfallet. Man hoppades då att kringliggande kommuner skulle hänga på samma system. Det gjorde de inte.

När det nu är dags för kommunerna att själv samla in allt avfall vid fastigheterna, krävs ett omtag i frågan. Centerpartiet i Halmstad valde tidigare i år att ta ledningen i frågan och förespråka flerfackskärl, något som fungerat bra i t.ex. Laholm.

-        Även om investeringen i fyrfackskärl är väsentligt dyrare initialt är det många vinster i längden, både miljömässigt och klimatmässigt. Flerfackskärl har längre hållbarhet, vi slipper restavfall från plastpåsar och det har visat sig vara enklare för hushållen vilket innebär mer sorterat avfall, säger Victor Rundqvist, kommunråd.

Men tyvärr valde en majoritet i kommunfullmäktige i Halmstad att gå på HEM:s förslag, som innebär ännu fler plastpåsar att hålla reda på.