"Gör om hela systemet med gode män"

Foto på Ola Johansson, riksdagsledamot från Halland

Ola Johansson, riksdagsledamot från Halland

Just nu är det många kommuner som inte klarar att tillhandahålla så kallade Gode män, som hjälper svaga grupper att hantera ekonomiska tillgångar. Regeringen har ansvaret att göra något, men är ändå passiva. Vårt tålamod är slut, skriver Centerpartiet Hallands riksdagsledamot Ola Johansson tillsammans med partikollegan Solveig Zander i en debattartikel.

"Det finns stora sprickor i välfärden och på område efter område misslyckas Socialdemokraterna med att sörja för de mest utsattas behov, inom vården, äldreomsorgen och bostadspolitiken. Ett aktuellt exempel är systemet med Gode män som länge har haft stora brister och blir allt större."

"Alla, en majoritet av ledamöter i Sveriges Riksdag, SKL och nu även regeringens granskare, Riksrevisionen, är alltså överens om att systemet med Gode män genast måste reformeras och utredas. Ändå sitter regeringen passiv och nöjd med de små förändringar som gjorts och snarare innebär merarbete för kommuner och de sju ansvariga länsstyrelserna. Centerpartiets tålamod är slut. Det behövs ett nytt ledarskap som stoppar klyvningen mellan de som är mest utsatta och ett haltande rödgrönt välfärdssystem."

Läs hela debattartikeln i SvD

Läs om Centerpartiets förslag i en debattartikel i Hallandsposten