Ny metod för integration - framgång i Kungsbacka

Mostafa Faek, student, Sara Frölander, entreprenadchef, Markus Brink, VD Erlandsson Bygg, Ahmed Raji, student, Mari-Louise Wernersson, riksdagskandidat, Johanna Jönsson, riksdagsledamot, Fredrik Hansson, kommunalråd i Kungsbacka, Annika Hedman, ledamot i Kungsbackas nämnd för gymnasium & arbetsmarknad, Harald Lagerstedt, riksdagskandidat och Mattias Larsson, platschef Erlandsson Bygg framför de nya passivhusen som Mostafa och Ahmed varit med och byggt.

Studenten Ahmed Raji berättar för Fredrik Hansson och Johanna Jönsson om arbetet med de nya lägenheterna på Tölö Ängar i Kungsbacka.

- Nu uppmanar jag mina politiska kommunkollegor att införa Kungsbackas modell Lärande bygg i sina kommuner runt om i landet, säger Johanna Jönsson som är Centerpartiets talesperson i migrationsfrågor och riksdagsledamot.

Johanna Jönsson har tillsammans med företrädare för Centerpartiet i Kungsbacka och Halland besökt den kombinerade utbildnings- och arbetsplatsen hos Erlandsson Bygg och Eksta i Kungsbacka.

I dag tar det alldeles för lång tid för nyanlända att få jobb. Kungsbacka kommun har därför i samarbete med Erlandsson Bygg och det kommunala bostadsbolaget hittat en ny framgångsrik modell för integration.

Snabb integration på riktigt

- Lärande bygg handlar om snabb integration på riktigt. Nyanlända ungdomar som går byggprogrammet på Aranäsgymnasiet får bygga nya lägenheter och lära sig språket och yrket på samma gång. Efter bara ett och ett halvt år är de redo att börja jobba, berättar Fredrik Hansson som är centerpartistiskt kommunalråd i Kungsbacka kommun

Eleverna går två dagar i skolan och jobbar resten av veckan.

Språkstudier från dag ett

- Vi behöver en ny migrationspolitik. Det är precis så här Centerpartiet vill att det ska fungera med jobb och språkstudier från dag ett, säger Mari-Louise Wernersson som är kommunråd i Falkenberg, ledamot i partistyrelsen och riksdagskandidat.

Snabbspår till jobb

Harald Lagerstedt som också kandiderar till riksdagen håller med.

- Det här är ett utmärkt exempel på snabbspår in i en bransch som skriker efter arbetskraft, många är vinnare på detta inte minst samhället, säger han.

Helnöjda

Studenterna Ahmed Raji och Mostafa Faek är jättenöjda med att få jobba och studera samtidigt.

- Det här är mycket bättre än att bara gå i skolan, säger Ahmed Raji.

- Här träffar man människor och lär sig språket bättre. Jag trivs bra och vill vara kvar i Kungsbacka, säger Mostafa Faek.

Mervärde för företaget

Också de anställda på Erlandsson Bygg har haft stor glädje av att få arbeta tillsammans med nyanlända.

- Vi som jobbar i företaget upptäcker att det är trevliga personer. Det hjälper oss att utvecklas och bli bättre som medmänniskor, säger företagets VD Markus Brink.

Vinn-vinn-situation

Alla vinner på detta. De nyanlända lär sig språket snabbare, får jobb tidigare och därmed minskar samhällets kostnader.

- Byggbranschen har idag ett stort underskott på medarbetare. Samtidigt finns här människor som flytt från andra läner som har erfarenhet från byggbranschen. Det här är en fantastisk chans att utveckla någonting bra och bygga samhället, säger entreprenadchef Sara Frölander.

- Engagemanget att vilja och lära sig är högt bland de som utbildat sig hos oss. Vi vill hitta engagerade medarbetare. Det är är en kreativ lösning, säger Markus Brink.

Text och foto:

Anki Enevoldsen