Vi ska inte vänta på att människor blir sjuka

Hälsosamtal och äldrehälsovårdsprogram är två av förslagen som föreslås av Centerpartiets företrädare Henrik Oretorp och Jenny Håkansson i en insändare.

Ensamhet, ökad stress och oro gör mig som människa mer sårbar. Att äta mindre bra, motionera mindre, röka mer, dricka mer alkohol påverkar mig som människa negativt. Allt detta känner vi till. Centerpartiet vill att vården ska kunna verka förebyggande och stötta och har därför drivit på att hälsosamtal nu börjat erbjudas 40-åringar i Halland. Liksom införandet av en väg in för barn och unga med psykisk ohälsa. Vi vill också utreda möjligheten att erbjuda hälsosamtal i kvinnohälsovården i samband med cellprovtagning.

Förebyggande hälsoarbete

Även äldres hälsa kan förbättras, men det är ett område där det saknas nationell samordning. Därför vill vi införa ett nationellt äldrehälsovårdsprogram med förebyggande hälsoarbete för äldre. Ett bra förebyggande arbete kan ge fler äldre en ökad livskvalitet och bättre hälsa samt mående.

Hjälp varandra

Centerpartiet tror på människors egen förmåga att göra skillnad. Var och en av oss kan inverka positivt på folkhälsan med små medel. Ta möjligheten att vara ute i naturen, ta promenader vid havet och i skogen. Under den pågående pandemin får du kanske inte besöka dina nära och kära eller så finns anhöriga längre bort. Håll kontakten genom videosamtal. Säg hej till grannen när ni ser varandra på balkongen eller ute i trädgården. Prata med varandra (på avstånd) en liten stund. De små sakerna påverkar. Vi behöver ta hand om varandra och se varandra i den nya vardag som vi nu har. Vi är i ett maratonlopp och genom att hjälpa varandra håller vi ut. Det verkar förebyggande och blir en insättning på pluskontot för folkhälsan och framtidens mående.

Centerpartiet i Halland vill:

• Inspirera och ge fler människor stöd att förebygga ohälsa genom att erbjuda fler i Halland hälsosamtal.
  • Undersöka om det är möjligt att erbjuda hälsosamtal i kvinnohälsovården, förslagsvis i samband med cellprovtagning.
  • Införa ett nationellt äldrehälsovårdsprogram.

Henrik Oretorp, ordförande Centerpartiet Halland

Jenny Håkansson, jämställdhetspolitisk talesperson Centerpartiet Halland