Halland åter i topp när det gäller tillgång till bredband via fiber

- Allt fler samhällstjänster erbjuds via nätet. En hög fiberanslutning ger invånarna stora möjligheter att idag och framtiden leva ett gott liv i hela Halland. För den halländska landsbygden innebär bredbandsutbyggnaden hög attraktivitet och en konkurrensfördel, säger Helene Andersson.

Halland fortsätter ligga i topp när det gäller tillgång till bredband via fiber.

- Det är glädjande att Halland fortsätter ligga i topp, säger Helene Andersson (C), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott.

Vid Post- och Telestyrelsens (PTS) årliga mätning för 2021 ligger Halland på tredje plats med tillgång på 87,2 procent. Genomsnittet för riket är 84,5 procent. 2020 var tillgången 84,8 procent.

- Halland har de senaste åren legat i topp när det gäller utbyggnadstakt, en position som är svår att hålla ju längre man kommer i utbyggnaden. Trots det ligger Halland kvar på den övre halvan bland länen i Sverige, både avseende utbyggnadstakt och tillgång. Det är glädjande, säger Helene Andersson (C), ordförande i regionstyrelsens tillväxtutskott.

Viktigt att alla kan ansluta

Ytterligare knappt tio procentenheter av länets befolkning har fiber så nära att de kan ansluta sig fiber i närhet så de, när de vill och under förutsättning att nätägarna erbjuder anslutning, kan ansluta sig.

- Här vilar ett tungt ansvar på alla nätägare att förtäta och bygga till de som vill och önskar efteransluta sig, poängterar Helene Andersson.

Halland på plats två

Fibertillgången utanför tätorter är hög i Halland, och ökningen fortsätter stadigt år från år. 78,5 procent av befolkningen utanför tätorter har tillgång till fiber. Det är 9,2 procentenheter högre än 2020. Därmed ligger Halland kvar på plats två i Sverige, där genomsnittet ligger på 61,6 procent.

Bland länets kommuner intar Halmstad en tätplats med unikt höga 96,2 procents fibertillgång. Det är mycket högt jämfört med de flesta kommuner i Sverige. Det beror till stor del på den höga andelen av befolkningen som bor i tätort. Varberg ligger också högt med 88,6 procent. Falkenberg har en mycket hög andel med tillgång till fiber på landsbygden, 81,4 procent. Med den siffran är kommunen på tionde plats i Sverige. Hylte och Laholm fortsätter att öka i rask takt på landsbygden.

Konkurrensfördel för landsbygden

- Vi är angelägna om en hög fiberanslutning eftersom det ger invånarna stora möjligheter att idag och framtiden leva ett gott liv i Halland. Den höga andelen som har fiber på landsbygden är mycket glädjande. Det ger den halländska landsbygden hög attraktivitet och en konkurrensfördel. Det är viktigt, både för invånarna och för regionen, att hushållen har fiber. Allt fler samhällstjänster erbjuds via nätet avslutar Helene Andersson.