Värna det halländska fisket

Yrkesfisket i Glommen och Bua är i fara. Detta efter att Havs- och vattenmyndigheten (HAV) föreslagit att ta bort riksitresset för 23 av 52 fiskehamnar.

Under de senaste veckorna har det rapporterats i Hallandsmedia om att Havs- och vattenmyndigheten (HAV) föreslagit att ta bort fiskehamnarna i Glommen och Bua som riksintressen för yrkesfisket. Det skulle innebära att det extra skydd som hamnarna idag har gentemot andra samhällsintressen inte längre gäller. Detta i en tid när Sverige i övrigt fokuserar allt mer på att den inhemska försörjningen av livsmedel i händelse av kris eller krig. För fiskehamnarna i Glommen och Bua finns det därför risk att fiskeverksamheten på sikt tvingas bort.

Maten - en beredskapsfråga

Av den anledningen har Centerpartiets riksdagsledamot Christofer Bergenblock kallat landsbygdsminister Peter Kullgren till kammaren för att svara på en interpellation om hans syn på fiskerinäringen som en del av svensk livsmedelsförsörjning i händelse av kris och krig.

- Att detta sker i en tid när Sverige i övrigt fokuserar allt mer på att den inhemska försörjningen av livsmedel i händelse av kris eller krig är anmärkningsvärt. Sverige borde förstärka sin försörjningsberedskap istället för att försämra den, säger Christofer Bergenblock.

Interpellationen kommer att besvaras fredag 19/4 och återfinns på riksdagens hemsida.

Hämta interpellationen här!