Internationellt

Ansökan är stängd!

Centerpartiets internationella akademi riktar sig till högpresterande unga personer som vill arbeta i en internationell, politisk miljö samt lära sig mer om Centerpartiets utrikes-, säkerhets- och EU-politik.

Läs mer om akademin och våra olika praktikplatser under flikarna i menyn.

Viktig information med anledning av Covid-19

På grund av rådande restriktioner kan vi idag inte svara på vilka praktikplatser som kommer att vara möjliga att söka hösten 2021.

Kvalifikationer

Arbetet på praktikplatserna ställer höga krav på flexibilitet, social kompetens och förmåga att snabbt kunna sätta in sig in i nya ärenden. Du bör vara beredd att behöva arbeta obekväma arbetstider. Du bör också ha mycket skinn på näsan då de internationella miljöerna kräver en stor portion positiv attityd och stresstålighet.

Vi ser gärna att du kommit en bit på dina universitetsstudier. För praktikplatserna i Washington, D.C. och Kapstaden krävs en avslutad kandidatexamen. Notera att detta är ett krav som det inte görs några undantag från.

Flytande engelska i tal och skrift är ett krav för praktikplatserna.

Du bör har ett starkt engagemang för grundläggande principer om mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. En liberal politisk kompass är en förutsättning. Erfarenhet av politiskt arbete samt engagemang i Centerpartiet och dess syskonorganisationer är meriterande. Vi ser gärna att du som inte har ett tidigare engagemang i partiet har ett intresse av det i framtiden.

Ansökan

Du kan söka en eller flera av praktikplatserna. Det är viktigt att du rangordnar praktikplatserna efter dina önskemål.

Din ansökan ska innehålla följande:

• CV.
  • Personligt brev inklusive motivering varför du vill gå Centerpartiets internationella akademi samt varför du söker dig till just Centerpartiet. Viktigt! Du behöver komplettera med CV och personligt brev på engelska om du söker praktikplats i Washington D.C. och/eller London eftersom de ska läsas av respektive praktikplats handledare.
  • Vilken/vilka praktikplatser du söker inklusive rangordning av praktikplatserna om du söker fler än en.

Är du intresserad?

Ansökan för våren 2021 är stängd. Ansökan för akademin hösten 2021 öppnar i mars 2021 och du är varmt välkommen att söka då!

Har du frågor? Skicka ett mail till internationellt@centerpartiet.se