Centerpartiets internationella akademi riktar sig till högpresterande unga personer som vill arbeta i en internationell politisk miljö samt lära sig mer om Centerpartiets utrikes-, säkerhets- och EU-politik. Ansökan till höstens akademi är nu stängd!

Läs mer om akademin och våra olika praktikplatser under flikarna i menyn.

Kvalifikationer

Arbetet på praktikplatserna ställer höga krav på flexibilitet, social kompetens och förmåga att snabbt kunna sätta in sig in i nya ärenden. Du bör vara beredd att behöva arbeta obekväma arbetstider. Du bör också ha mycket skinn på näsan då de internationella miljöerna kräver en stor portion positiv attityd och stresstålighet.

Vi ser gärna att du kommit en bit på dina universitetsstudier. För praktikplatserna i Washington, D.C. och Kapstaden krävs en avslutad kandidatexamen. Notera att detta är ett krav som det inte görs några undantag från.

Flytande engelska i tal och skrift är ett krav för praktikplatserna.

Du bör har ett starkt engagemang för grundläggande principer om mänskliga rättigheter och alla människors lika värde. En liberal politisk kompass är en förutsättning. Erfarenhet av politiskt arbete samt engagemang i Centerpartiet och dess syskonorganisationer är meriterande. Vi ser gärna att du som inte har ett tidigare engagemang i partiet har ett intresse av det i framtiden.

Viktig information med anledning av Covid-19

Internationella kansliet följer Covid-19 situationen och medföljande restriktioner noggrant. Detta innebär att vissa praktikplatser kan komma att genomföras på distans om situationen kräver det. Det pågår hela tiden ett arbete för att praktikerna ska kunna genomföras på bästa sätt och förhoppningsvis på plats hösten 2022.

Ansökan

Du kan söka en eller flera av praktikplatserna. Det är viktigt att du rangordnar praktikplatserna efter dina önskemål. Skicka din ansökan på mail till internationellt@centerpartiet.se.

Din ansökan ska innehålla följande:

• CV på svenska.
  • Personligt brev på svenska inklusive motivering varför du vill gå Centerpartiets internationella akademi samt varför du söker dig till just Centerpartiet. Viktigt! Du behöver utöver detta också skicka in CV och personligt brev på engelska om du söker praktikplats i Washington D.C. eller i Kapstaden eftersom de ska läsas av respektive praktikplats handledare.
  • Vilken/vilka praktikplatser du söker inklusive rangordning av praktikplatserna om du söker fler än en.

Är du intresserad?

Ansökan för hösten 2022 är nu stängd!

Har du några frågor eller funderingar är du välkommen att mejla till internationellt@centerpartiet.se.

Bli medlem i Centerpartiet