Brysselåret börjar med en seger för svenskt skogsbruk

Fredrick Federley rapporterar om den senaste utvecklingen på energiområdet, och de stora vinsterna för Centerpartiet i EU:s nya hållbarhetskriterier. Han spanar också framåt mot våren, där många av Centerpartiets prioriterade frågor kommer att vara i fokus.

Det nya året är här, och med det kommer nya krafter. I skrivande stund har ett direktiv om förnyelsebar energi röstats igenom i Strasbourg, något som kom som en seger för mig och mitt team. Direktivet kommer att hjälpa Europas övergång från fossila till hållbara bränslen, och gav även grönt ljus för att tallolja och energi från skogen ska försätta klassas som förnybara biobränslen. De hållbarhetskriterier som röstades igenom skärper EU:s mål för andelen förnybar energi till 2030 samtidigt som de tar hänsyn till ett aktivt svenskt skogsbruk. En riktig vinst!

Vidare i Europaparlamentet är det dags att ta tag i flera av Centerpartiets prioriterade frågor, inte minst angående miljö och klimat. Under våren kommer jag framför allt att jobba med politik kring plastanvändning, återvinning och starkare djurskydd. Frågor där gemensamma EU riktlinjer är oerhört viktiga för att skydda vår miljö.

Nu i januari har vi på kontoret även välkomnat våra nya praktikanter, som kommer att ta över från Algot och Jesper som lämnar oss. Mathilda och Stina kommer att få uppleva en minst sagt fullspäckad och spännande vår här i Bryssel.

Självklart är ni medlemmar alltid välkomna att höra av er till oss om ni har några frågor eller funderingar.

Varma hälsningar,

Fredrick Federley, Europaparlamentariker (C)