Höstterminen i Centerpartiets internationella akademi är igång!

Hösten är igång och höstterminens praktikanter har rest iväg för att påbörja sin praktik. Här kan du läsa mer om vilka Centerpartiet har som utsända under hösten!

Lovisa Kronsporre kommer att tillbringa höstterminen på Fredrick Federleys kansli i Bryssel. Hon studerar för närvarande på juristprogrammet vid Stockholms universitet där hon inriktat sig på EU-rätt. Vid sidan av studierna är hon aktiv kommunpolitiskt sedan fem år tillbaka och är engagerad i Centerpartiet. Hon har ett stort intresse för internationell politik och ser fram emot praktiken på Europaparlamentet.

Karin Vaghult kommer under hösten vara Centerpartiets första praktikant i Kapstaden, på det liberala partiet Democratic Alliance. Hon har just avslutat sin masterexamen i nationalekonomi där hon har fokuserat på policyutvärdering. Hon har länge haft utveckling och demokratisering i Afrika som en av sina hjärtefrågor. Bland annat har hon tidigare arbetat som volontär i Ghana, där hon senare gjorde fältstudier för sin kandidatuppsats.

Astrid Nord är 23 år och studerar sin kandidat i international relations. Hennes intresse och nyfikenhet för internationell politik inträffade när hon bosatte sig i USA och fick uppleva det amerikanska valet på nära håll. Nu studerar hon i Sydkorea för att lära sig utav det politiska klimatet. Astrid har ett stort intresse för internationellt samarbete och säkerhetsfrågor. Hon ser fram emot att praktisera på Centerpartiets internationella kansli i Stockholm.

Evelina Strömberg är en 25-årig juriststudent vid Stockholms Universitet. Hon har tidigare studerat internationell rätt och EU-rätt i Rom och vid sidan av studierna har hon arbetat extra på en affärsjuridisk byrå i Stockholm. Hon har ett stort intresse för EU-rättsliga frågor, internationella relationer och hållbart företagande.

Matilda Karlsson är 26 år gammal och arbetar idag som Intelligence analyst på risk management bolaget Scandinavian Risk Solutions (SRS). Hon har en kandidatexamen i statsvetenskap med fokus på EU och har läst krigsvetenskap på avancerad nivå på Försvarshögskolan. Matilda har tidigare varit projektledare hos Folk och Försvar där hon ansvarade för försvarspolitiken. Hon har stor erfarenhet från att ha anordnat och modererat konferenser, seminarium och workshops inom ramen för säkerhets- och försvarspolitik och har bland annat bott och arbetat i Bryssel och Shanghai med internationella frågor.