Evelina Strömberg är Centerpartiets praktikant hos Liberal Democrats i London

Under höstterminen praktiserar Evelina Strömberg hos Liberal Democrats i London. Evelina är en av deltagarna som blev utvald av Centerpartiets internationella akademi att lära sig mer om partiets utrikes- och EU-politik. Vi har fått möjligheten att ställa några frågor till Evelina om hennes tidigare politiska erfarenheter, om hur Brexitförhandlingarna ser ut, och vilka arbetsuppgifter hon har på sin praktik.

Hej Evelina! Kan du berätta lite om dig själv och ditt tidigare politiska engagemang?

Hej! Jag flyttade till London redan i somras och jobbade som ”research analyst”. Innan dess har jag pluggat juridik på Stockholms Universitet och varit intresserad av både internationella relationer och europarätt. Även fast jag inte varit direkt politiskt involverad tidigare har jag alltid varit intresserad av det politiska läget i Sverige och i världen. Det har varit en otrolig upplevelse att kastas rakt in i den brittiska politiken.

Under höstterminen 2019 är du praktikant hos Liberal Democrats i London. Vilka arbetsuppgifter/projekt har du tagit dig an?

Min första dag på kontoret såg det ut som att Storbritannien var påväg mot ett nyval och det var en intensiv vecka där både partiledaren Jo Swinson och andra riksdagsledamöter dagligen kom in till huvudkontoret för att uppdatera oss om läget och hålla motiverande tal. Det tog visserligen ytterligare två månader för ett nyval att utlysas men fram tills dess har vi både hunnit med vår partistämma. Där mitt team var ansvariga för event och briefings för våra internationella gäster och diplomater. Samt för vår partipresident Sal Brintons kandidatur för Vice President av ALDE (vilket gick vägen och hon ansluter Fredrick Federley på ALDE Bureau).

Förmodligen den mest återkommande frågan men kan du berätta hur den nuvarande situationen med Brexit ser ut?

Det är absolut en återkommande fråga men eftersom läget med Brexit förändrats från dag till dag är det helt rimligt. Just nu är vi mitt i ett nyval som kommer hållas den 12 december 2019 och framtiden för Brexit kommer avgöras där. Eftersom EU har beviljat en förlägning till 31 januari 2020 (med möjlighet att lämna tidigare) är partiernas främsta fokus just nu att ta så många av platser i parlamentet som möjligt. Tories leder i opionundersökningarna och hoppas på att en majoritet för att kunna driva igenom Brexit.
Om Liberal Democrats får majorietet, skulle partiet i enligthet med den ”Revoke and Remain Policy” som röstades igenom under partistämman, upphäva artikel 50 och stanna i EU. I de senaste opionsundersökingarna har partiet haft runt 18% och även om Jo Swinson inte skulle bli nästa premiärminister, kommer Liberal Democrats får en mycket viktig roll i vilka partier som kan bilda Storbritanniens nästa regering.

Du har tidigare ingen erfarenhet inom Centerpartiet, vad var det som inspirerade dig att söka till internationella akademin?

Jag såg faktiskt ett inlägg på Annie Lööfs Instagram på den sista ansökningsdagen och testade söka utan några större förhoppningar. Jag hade innan dess siktet inställt på London och fann allt som pågick med Brexit väldigt spännande ur både ett EU-rättsligt och internationellt perspektiv.

Vill du veta mer om den nuvarande situationen i Storbritannien?
Klicka här för att läsa Evelinas månadsrapport.