Kerstin Lundgrens analys kring Ukrainakriget och vinterns utmaningar

En tuff vinter väntar Ukraina då kriget inte verkar vara slut inom en snar framtid och energikrisen är ett faktum. Ryssland försöker legitimera invasionen genom att tala om folkomröstningar i Donetsk och Luhansk. En sådan folkomröstning hade varit lika illegal som den som genomfördes på Krim. Det är läge att fundera kring de strategiska attacker som Ryssland kan komma att utföra i syfte att destabilisera Ukraina.

Vi har alla kunnat följa hur Rysslands krig mot Ukraina fortsätter skörda många offer och hur krigsbrott uppdagas i den ryska militärens spår. Detta har uppmärksammats senast i Iziums massgravar. Det är av stor vikt att vi inrättar en särskild internationell tribunal för att kartlägga de övergrepp som skett och för att hantera aggression mot freden. Den brutala oprovocerade inmarschen av rysk militär i sitt fredliga grannland Ukraina var ett aggressionsbrott och kan inte ses som någonting annat.

Låt mig vara mycket tydlig - allt tal om kommande folkomröstningar i Donetsk och Luhansk om att uppgå i Ryssland är fullkomligt illegalt. Det är lika illegal som folkomröstningen på Krim. Putin vill möjligen använda detta spel för att illegalt annektera och med denna illusion sedan kunna motivera mobilisering med att Ryssland angrips av Ukraina. Detta reptrick ska inte lyckas. Nu har Duman röstat igenom lagändringar som öppnar vägen och vi måste således stå redo att öka stödet till Ukraina.

I den svenska valrörelsen har kriget i Ukraina varit ett relativt frånvarande ämne. Däremot har energipriserna diskuterats flitigt, vilket påverkats av kriget i Ukraina. Magdalena Andersson har varnat för en krigsvinter. En sak är uppenbar, nämligen att ukrainarna går emot en krigsdrabbad vinter. Inget tyder på att kriget kommer vara över, trots framgångar för det ukrainska försvaret. Attackerna som Ryssland återkommande gör mot kärnkraftverk i Ukraina är oerhört allvarliga. Det kan bli det kärnvapen som Putin påvisat. Det skulle kunna vara en metod för att slå mot Ukrainas energiförsörjning inför kommande vinter. Vi har således anledning att fundera på de strategiska attacker som kan utföras i syfte att destabilisera Ukraina. Ryssland skulle exempelvis kunna försöka nå försörjningslinor av olika slag. Dock har Putin uppenbart totalt missbedömt den motståndskraft som ukrainska samhället brett uppbådat. De kämpar för sin överlevnad, för sin frihet, sina samhällen och för rätten till sitt territorium. Detta då att jämföra med rapporter om ryska fångar som rekryterats till strid i Ukraina med löften om frihet om de överlever 6 månader.

När jag mötte den ukrainska utrikesministern Kuleba i augusti så talade han om att kommande vinter blir tuff och avgörande för fortsättningen. Han talade om hur han och hans föräldrar förberedde sig för att klara vintern och hur människor söker säkra sin motståndskraft. De är väl medvetna om att det kommer att kosta dem mycket. Självklart kommer detta påverka övriga Europa likaså, fast på olika sätt. Däremot kan vi slippa den militära striden i våra samhällen. Om Ukraina klarar att möta kommande vinter så klarar vi också det. För dom blir det en krigsvinter och för oss en solidaritetsvinter.