Kommunfullmäktige 23 maj 2024

Vi i Centerpartiet ser med stor glädje på beslutet att bygga ett nytt ridhus och stall i Vissmålen utanför Huskvarna. Detta är en viktig satsning som bidrar till ett rikare fritidsutbud för kommunens invånare. Genom att stödja Vissmålens 4H bidrar vi dessutom till att bevara och utveckla vårt föreningsliv, vilket är centralt för en levande landsbygd.

På fullmäktigemötet den 23 maj fattades alla nödvändiga beslut för att bygget av ett nytt ridhus och stall i Vissmålen ska bli verklighet. Det nya stallet kommer att rymma 40 hästar och det nya ridhuset kommer att ha en ridbana samt en läktare för 100 personer.

Vi vet att ridning erbjuder mer än bara fysisk träning, säger Nancy Karkouh som är ersättare i Kultur- och fritidsnämnden i Jönköping. Den skapar också möjligheter för personlig utveckling, ansvarstagande och gemenskap. För många unga tjejer är stallet en trygg plats där de kan utveckla självförtroende och ledarskapsförmåga.

Under fullmäktigemötet förde Lena Sumedrea Centerpartiets talan i ett anförande som gav stöd till kommunstyrelsens förslag. Hon framhöll bland annat att det nya stallet och ridhuset i Vissmålen kommer att erbjuda moderna och säkra förutsättningar för ridverksamhet och öka tillgängligheten för barn och unga med funktionsnedsättningar.