Ny ombudsman på plats

Hans Synnestvedt Jensen är namnet på Centerpartiets nya distriktsombud. Han är redan känd bland medlemmarna eftersom han arbetade för partiet under valrörelsen 2022. I vår är det återigen dags att samla länets centerpartister för att driva valkampanj. Denna gång gäller det valet till Europaparlamentet.

- Jag är så glad att jag har fått den här möjligheten. Det är väldigt motiverande att få arbeta i en värderingsstyrd organisation tillsammans med personer som delar ens uppfattning om samhället, säger Hans Synnestvedt Jensen.

Fram till den 1 februari är det Lena Sumedrea som innehaft rollen som distriktsombudsman och hon är nöjd med rekryteringen.

- Jag har haft förmånen att jobba med Hans under valrörelsen 2022 och är imponerad av hans sätt att arbeta med frågor som rör organisationen.

I rollen som distriktsombudsman kommer Hans att stötta distriktsstyrelsen och vara en länk mellan styrelsen och länets tretton kommunkretsar. Det kan vara att genomföra medlemsaktiviteter på lokal och regional nivå, formulera Centerpartiets politik samt bistå förtroendevalda att driva den politiska debatten på hemmaplan.

EU-valet

Snart drar kampanjarbetet igång inför valet till Europaparlamentet och enligt Centerpartiets nya ombudsman är det ett mycket viktigt val.

- Vi har ju sett hur de högerextrema krafterna vinner mark i EU. Om de krokar arm med de konservativa partierna finns det en stor risk att klockan vrids tillbaka årtionden när det gäller klimat, jämställdhet och demokrati. Centerpartiet behövs mer än någonsin för att försvara, bevara och utveckla ett demokratiskt, grönt och fritt EU.