Tio vårdplatser försvinner

Trots att psykisk ohälsa ökar och är den främsta orsaken för långtidssjukskrivning i dag väljer man från regionen att ta bort tio stycken vårdplatser av 32 vårdplatser (om man inräknar beroendeavdelningen) på psykakutavdelningen, Sunderby sjukhus. Utåt har man från regionen sagt att detta beror på sjuksköterskebrist, men det är inte hela sanningen. En anställd på sjukhuset berättar att det i nuläget inte finns någon brist på sjuksköterskor, utan det beror på att sjuksköterskorna inte får tillräckligt betalt.

Med tanke på att denna psykakutavdelning har följande upptagningsområden - Luleå, Boden, Kalix, Överkalix, Övertorneå, Haparanda samt Piteå vardagar efter 17.00 samt helger - kommer det bli många som drabbas.

Eftersom det sker en gallring när man söker akut hjälp kommer många inte att få någon vårdplats fast behovet finns, vilket i sin tur kommer att ge katastrofala konsekvenser för den drabbade och dennes närhet.

Hur tänker man egentligen i Region Norrbotten?

Helena Lindesvärd, Centerpartiet Luleå