Torkan ett hot mot vår landsbygd

Aldrig har vi varit så trötta i benen som efter den här sommaren. Ständigt dansande regndansen och levt på hoppet om att regnet en dag skall återkomma. Juli har just passerat och vi har upplevt den varmaste månaden på århundranden. Bränder härjar över hela Sverige och lantbruk jagar febrilt efter foder till sina djur och ser sina grödor torka ihop.

Stadsborna kommer i vart fall att uppleva en höst med god tillgång på svenskt kött när köerna till slakterierna växer sig långa. Men vad händer på längre sikt? När djuren väl är slaktade, på grund av foderbrist, får bönderna svårt att producera nytt svenskt kött, det kommer att ta många år att bygga upp en raserad svensk livsmedelsproduktion.

Att på kort sikt ge stöd åt svenska bönder är ett bra första steg, men detta borde alltid vara en självklarhet. Att ha en stabil inhemsk produktion, av både kött och grödor, bidrar till att få en trygghet då krisen kommer. Det bidrar också till fler arbetstillfällen och hjälper till att upprätthålla en levande landsbygd.

Vi vill att offentlig verksamhet i största möjliga mån köper svenskproducerade livsmedel, vi vill minska regelbördan för landsbygdsföretag och vi vill stärka rätten att äga och bruka skog.

Den 9 september kan du bidra till att stärka svenskt lantbruk och en levande landsbygd, genom en röst på Centerpartiet!

Eric Lundvall

kommunkandidat centerpartiet Luleå