KÖPET AV COOP-HUSET

INSÄNDARE

Köpet av Coop-Huset är ett stort svart hål som vi nu fick på halsen, med stora ej greppbara kostnader. Vi anser att en krona var för mycket för en fastighet med så stora renoveringsbehov eller en rivning av fastigheten som också är kostsam, eftersom det är blåbetong i väggar och asbest i tak och golv på varje våning samt säkerligen en del isolering.

Ett av de kommunala bolagen blev erbjuden att köpa högdelen för 1kr, efter en snabb besiktning av auktoriserad besiktningsman så avstod bolaget eftersom det var i alldeles för dåligt skick.

Rivningskostnaden fick vi överhuvud taget inga siffror på. Så vad som kommer att hända med huset är oklart. Men troligen kommer en renovering påbörjas och då kommer kostnaderna samt överraskningar vad kostnaden blir som ett brev på posten.

När beslutet skulle tas om vi ska köpa huset eller inte så hade vi endast 2 veckor på oss att fatta ett beslut och priset med fastighetsägaren var redan diskuterat! Vi har påtalat i 10 - 15 års tid att fastighetsägaren behöver snygga upp utsidan och renovera invändigt. Eftersom det har varit läckage från taket genom alla våningarna. Men fastighetsägarna som varit flera under denna period, har inte brytt sig. Redan då var vi inne på att inte köpa fastigheten, eftersom rivningskostnaderna är kostsamma. Det skulle också ha gjort att det skulle vara trevligare intryck i centrum.

Vi ser att den ekonomiska situationen i kommunen är ohållbar och de kommunala verksamheterna bör komma i första hand. Det finns barn och ungdomar som behöver stöttning av olika orsaker. Omsorgen och socialen behöver också få en bättre ordning på sin verksamhet. Renoveringar av det befintliga kommunala byggnaderna är något som nu får vänta. Trygghetsboenden som saknas, Vägar som behöver underhållas m.m. Därför sa vi nej till köpet av Coop-Huset.

Centerpartiet i Degerfors

Birgitta Höijer