Kumla
  • / Politik
  • / Jobb och företagande

Jobb och företagande

Tillväxt behövs för att behålla sysselsättningen och ge fler jobb

-Det skulle vara fantastiskt roligt att få vara med och förändra näringslivsklimatet i Kumla. Det finns mycket som behöver göras, menar Janne Engman, som står etta på Centerpartiets kommunlista. I Svenskt näringslivs senaste mätning sjönk Kumla ner till 68:e plats. En placering Janne är allt annat än nöjd med.

- Antingen ser man negativt eller positivt på företagande, det finns inget kanske eller nja. Centerpartiet vill se till att finns så goda möjligheter som möjligt att starta upp företag i Kumla.

- En annan viktig reform är utökade satsningar på bredband över hela kommunen så att det går att bedriva företag oavsett var man bor

Ökat företagande

*En gammal fråga som Centerpartiet i Kumla drivit är att införa ett sk Näríngslivsråd. Näringslivsrådet ska bl a vara en förmedlande länk mellan företagen, kommunen och omvärlden. Dels för att hitta utvecklingspotentialer inom kommunen och att marknadsföra Kumla som etableringsort. Näringslivsrådet ska samarbeta med Kumlas näringslivsdirektör, kommunala handläggare samt företagsledarna

* Låta kompetenta entreprenörer sköta en del av kommunens verksamheter som inte ligger inom det traditionella kommunala kompetensområdet. Det kan vara städverksamhet, caférörelse, camping mm.