Korkad fotbollsplan i Nora inte så dumt

Nora BK och Nora kommun är nu igång med planeringen för konstgräsplan på Hagbyområdet. Bra tycker vi i Centerpartiet. Vi föreslog redan i budget inför 2016 att arbetet skulle påbörjas. En satsning som gynnar barn och unga i första hand.

När den nu är på gång, lyfte Centerpartiet redan i vintras frågan om miljökonsekvenser. Vi menar att det är kommunens skyldighet att se till att konstgräsplanen byggs och anläggs på ett sådant sätt att det inte får påverkan på miljön.
Konstgräsplaner rankas som den näst största utsläppskällan av microplaster i vår närmiljö, större är endast slitage från däck. Microplaster hamnar till slut i haven, som idag nästan består av mer plast än fisk. Det är inte bara haven som är utsatta utan naturligtvis även en sjö nära dig. Det här är en tickande miljöbomb som vi bara börjat ana effekterna av. Vattenlevande djur är mycket illa utsatta för plasterna, som långsamt förgiftar och dödar dem.
Det finns goda exempel på andra material att använda, till exempel kork. Säkert dyrare, men det måste Nora kommun ha råd med.

För oss i Centerpartiet är det självklart att Nora kommun undviker de billigaste materialen som släpper ut mängder av microplaster i vattendraget precis bredvid planen. Vi förväntar oss att Nora, som gärna kallar sig miljökommun, självklart tar den högre kostnaden för miljövänligt material. Vi kan inte med hänvisning till ekonomin år 2017 bidra till den galopperande miljöförstöring som påverkar livet hundratals år framåt.

Helena Vilhelmsson, Susanne Forsberg, Marita Simpson
Centerpartiet i Nora