Örebro
  • / Nyheter
  • / Kommunledningen positiv till möjlig flytt av travet

Kommunledningen positiv till möjlig flytt av travet

Under tisdagen fattade travsällskapets årsstämma beslut om att arbeta vidare med planerna att flytta Örebrotravet till Kvinnerstaområdet.

- Det är glädjande att ta del av Örebrotravets besked om att man nu vill gå vidare och utveckla travet i Örebro. Kommunen kommer vara involverad i ett antal processer framöver och vi är redo att i kommunens olika delar delta i diskussionen om en etablering vid Kvinnersta, säger Kenneth Nilsson (S) kommunstyrelsens ordförande.

I november 2016 presenterade Örebrotravet planer på en försäljning av marken i Marieberg för att istället bygga en ny travbana på Kvinnersta. I och med gårdagens årsstämma har styrelsen nu fått i uppdrag att arbeta vidare med frågan.

- Det är mycket positivt på att travet vill ta steget mot att etablera en helt ny tävlingsbana och träningsanläggning i Örebro. Om det blir så kommer det att stärka hela travnäringen i regionen och Örebros attraktivitet med en helt ny travbana i toppklass i Sverige, säger Lennart Bondeson (KD) kommunalråd.

- Om planerna på en ny travanläggning vid Kvinnersta blir verklighet blir det ett lyft för hela området och inte minst Kvinnerstagymnasiet och den fortsatta utvecklingen av skolan, säger Per-Åke Sörman (C) kommunalråd.

För mer information:
Kenneth Nilsson (S) 019-21 40 09