Örebro kommun är årets vinnare i Ekomatsligan!

Örebro kommun vann Ekomatsligan 2022 med hela 71 procent ekologiska inköp! Priset delades ut av landsbygdsministerns statssekreterare Oskar Magnusson och H.K.H. prins Carl Philip i Stockholm den 16 maj.

- Jag är otroligt glad och stolt över att Örebro kommun uppmärksammas för det goda arbete som görs. Från politiken har vi tagit skarpa beslut för att bli en hållbar kommun, en viktig del i det är en hög andel ekologiska livsmedel. Vi arbetar även med mål om närproducerade livsmedel, att minska mängden matsvinn och att minska klimatbelastningen. Som kommun är vi en stor konsument av livsmedel, att göra medvetna val är vårt ansvar, säger Jimmy Nordengren (C) Ordförande i kommunstyrelsens utskott för hållbar utveckling.

Ekomatsligan är en ranking av landets kommuner och regioner avseende deras ekologiska inköp. Det är Ekomatcentrum som varje år samlar in statistik från offentlig sektor, för att se hur utbudet av hållbar mat i allmänhet och ekologisk mat i synnerhet utvecklas.

När resultaten av Ekomatsligan 2022 avslöjades stod det klart att Örebro kommun är bäst i Sverige på ekologiskt. Örebro kommun har arbetat intensivt med att öka de ekologiska andelarna och tack vare duktiga medarbetare ute i kommunens olika kök, resulterade det i en vinst i Ekomatsligan 2022 med hela 71 % ekologiska inköp.

Prisutdelningen för Ekomatsligan 2022 genomfördes den 16 maj i Stockholm med cirka 130 deltagare. Totalt fanns 33 kommuner och regioner representerade för att ta emot pris av landsbygdsministerns statssekreterare Oskar Magnusson och H.K.H. prins Carl Philip för sina ekologiska inköp. Måltidsenheten i Örebro kommun representerades av kökscheferna Emmy Stenlund, Ermina Colakovic-Catic och Raimo Kankaanpää.

Placeringar i övriga kategorier

I Svekomatsligan hamnade Örebro på en tredjeplats. Sveko är en förkortning för svensk-ekologisk.

I Klimatekoligan lyfts de kommuner och regioner fram som köper mat med minsta möjliga klimatpåverkan i kombination med en hög andel ekologisk. Örebro kom på en andra plats.

Kommuner som klarat det nationella ekomålet har ökat från fem kommuner 2020 till åtta kommuner 2021. Dessa föregångskommuner fick utmärkelsen ”Sveriges ekologiska spjutspetsar 2022”. Här hittar vi Örebro, Malmö, Lund, Borlänge, Vellinge, Södertälje, Trosa och Orust.

Örebro län vann även Länsekoligan med 48 % ekologiskt för fjärde året i rad.

Läs mer på ekomatcentrum.se

På orebro.se kan du läsa mer om måltider i kommunens kök och serveringar.