Ha en aktiv sommar i fokus

Sommaren kan vara tuff för människor när priserna stiger, men Örebro kommuns aktiva politik försöker underlätta situationen. Örebro kommuns sommarsatsningar är viktigare än någonsin för att fler människor ska kunna njuta av sommaren i Örebro.

Under namnet Lov Örebro har vi sedan flera år tillbaka samlat kostnadsfria sommaraktiviteter. Vi strävar efter att det ska vara enkelt för alla att delta, och föreningar i Örebro kommun kan ansöka om bidrag för aktiviteter riktade till barn, unga och barnfamiljer i åldern 0-20 år. Dessa aktiviteter genomförs i Örebro kommun och är en viktig samverkan med det civila samhället.

Lov Örebro syftar också till att skapa mötesplatser för barn och unga. För de som vill vara fysiskt aktiva finns ett brett utbud av aktiviteter vid Hästhagen och Örebro Skatepark. För de som föredrar kreativa eller kulturella aktiviteter finns alternativ som E-sport och film i Vivalla. Aktiviteterna inom Lov Örebro är öppna för alla, inte bara medlemmar, och de är alkohol- och drogfria samt politiskt och religiöst neutrala. Besök gärna orebro.se och ta del av Lov Örebro för att hitta något som passar dig, ditt barn eller barnbarn.

Har du hört talas om Funkissommar? Det är gratis aktiviteter som riktar sig till personer med funktionsnedsättning. Örebro kommun samverkar med olika aktörer och har ett omfattande sommarprogram där personer med funktionsnedsättning kan delta antingen som privatpersoner eller som deltagare i daglig verksamhet eller fritidsverksamhet. Tillsammans med KFUM Örebro erbjuds personer med funktionsnedsättning gratis minigolf, frisbeegolf och kanotpaddling i Hästhagen under hela sommaren. Andra exempel på aktiviteter som erbjuds under 2023 är show och karaokekväll på Eztrad samt sommarkonserten Funkis under bar himmel på Spelgården i Wadköping.

Om du är född mellan 2005 och 2007 hoppas vi att du har ansökt om feriepraktik. Vi strävar efter att kombinera roliga och utvecklande aktiviteter med möjligheten att få en första erfarenhet av arbetsmarknaden. Forskning visar tydligt att personer som har haft sommarjobb har bättre förutsättningar på arbetsmarknaden än de som inte har haft det. Därför är vi glada att kunna erbjuda feriepraktik för ungdomar. De 1760 feriepraktikplatserna finns inom olika sektorer i Örebro kommun, och du kan arbeta inom den offentliga sektorn, olika organisationer eller föreningslivet.

Örebro kommun är en av Sveriges bästa kommuner när det gäller friluftsliv. Vi har lättillgänglig natur, och många Örebrobor har ett naturreservat inom promenadavstånd. Naturen är en perfekt miljö för kreativitet och för att förbättra sitt välbefinnande, både för vuxna och barn. De flesta naturbesök görs faktiskt nära hemmet, och Örebro kommun är unik med sin närhet till skyddad natur. De som vill uppleva mer av naturen kan ta sig till de vackra besöksmålen i Kilsbergen och sjöområdet runt Hjälmaren.

För att ha en aktiv sommar i Örebro kommun behövs inte mycket utrustning. Om du som barn vill testa sommaraktiviteter kan våra föreningar hjälpa till. Om du vill prova på något på egen hand eller med dina kompisar finns våra fritidsbanker i Markbacken och Odensbacken där du kan låna utrustning gratis.

Kommunledningen önskar alla en fin och aktiv sommar, och vi hoppas att vi kommer att träffas vid någon av badsjöarna eller vid någon av våra lovaktiviteter.

John Johansson (S)
kommunstyrelsens ordförande