En bit kvar till jämställd idrott i vårt land

Den ursvenska folkrörelsen idrott är i mångt och mycket unik i Europa.

För att få ett framgångsrikt elitlag, krävs en bredd och en bas. Det har vi i Sverige. Idrott på skolschemat, ett föreningsliv som fångar in barn och unga som vill idrotta och vara med i gemenskapen. Vår breddidrott i Sverige fostrar många talanger och vi har många elitidrottare som är eftertraktade i resten av världen.

I närtid har vi njutit av sommarsporter som friidrott och fotboll, och snart drar junior-VM i hockey igång. TV kvällarna kommer att fyllas av livesändningar, sportsoffor, expertkommentatorer.

För bara några tiotal år sedan, var det näst intill omöjligt att ett sportreferat på TV skulle hållas av en kvinna. Idag är det få eller inga som höjer på ögonbrynen när en kvinna kommenterar ett SM slutspel i hockey. För detta har SVT sporten uppmärksammats och prisats, med all rätt. Flera av de reklamfinansierade kanalerna har gjort samma resa.

Hur är det då med rättvisan och jämställdheten i utövandet av idrott?

Ser vi till breddidrotten är det få kommuner som faktiskt har koll på hur resurserna fördelas mellan flickors och pojkars idrottande. Det handlar inte bara om ekonomiskt stöd, utan också om skötsel av anläggningar, regler för föreningsstöd, kommuner och kommunala bolags sponsring och övriga stöd.

Ser vi till elitidrotten och elitidrottare är det ingen munter läsning. För den vanligaste idrotten i Sverige, fotboll, konstaterar Svenska fotbollförbundet att under seriespelen 2021 gjorde damallsvenskans 12 lag en sammanlagd rörelseförlust på 26,1 miljoner kronor. Herrallsvenskans 16 lag däremot, gjorde en sammanlagd vinst på 261,2 miljoner kronor.

Som om det inte vore nog, så var den genomsnittliga spelarlönen i damallsvenskan ynka 18 530 kronor i månaden, medan den genomsnittliga spelarlönen i herrallsvenskan var hela 108 882 kronor i månaden. Detta trots att tittarsiffrorna snart nog är desamma, inte minst när det kommer till TV-sändningar.

De senaste årtiondena har damlandslaget i fotboll tagit elva medaljer i internationella mästerskap, medans herrlandslaget erövrat ett.

Även om herrfotboll internationellt utövas av så många fler, är det inget som berättigar den stora skillnaden i ekonomisk ersättning i Sverige. Det är en bit kvar för att uppnå jämställda villkor för idrotten i vårt land.