Skogspolitik som hotar både jobb och klimat

Inför EU-valet den 9 juni är det dags för Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna att svara på frågorna deras politik skapar:
Vilken av alla de produkter som skogen ger oss vill de att vi ska sluta använda oss av - och vilka av alla jobb som den svenska skogen skapar är det som de vill ta bort?

För om vi tittar på dessa partiers skogspolitik och hur de röstar i Europaparlamentet så blir det onekligen konsekvensen. MP, V och S inskränker det svenska skogsbruket och då måste de ju också vilja ta bort produkterna och arbetstillfällena. Det går inte ihop annars.

Den största produkt som skogsägarna i Sverige levererar är byggmaterial. Trä som byggmateriel är klimatsmart. Det gör att vi kan ersätta materiel som producerats med större mängder fossila utsläpp med träprodukter. Tycker socialdemokraterna att vi ska bygga mindre med trä?
En annan stor produkt är kartong. Vi ser just nu hur allt mer kartong ersätter plast som förpackningsmaterial och gör att fossila produkter ersätts av sådana som produceras av svensk skog. Om det är pappersbruken som Jonas Sjöstedt och Vänsterpartiet vill dra i handbromsen för, så säg det.

En framtidsprodukt från den svenska skogen är textilier. Fossila produkter som polyester kan ersättas av textilier från skogen. Är det den utvecklingen Alice Bah Kuhnke från Miljöpartiet vill sätta stopp för, så berätta det för svenska väljare.
Sedan har vi bioenergin, som vi framför allt får från restprodukterna - och som gör skogsindustrin nästan självförsörjande på energi och byggt Sveriges fjärrvärme fossilfri. Vill ni slänga alla dessa investeringar på soptippen?
Det här är viktiga frågor - framför allt eftersom den svenska skogen är en så viktig del av klimatomställningen. Den är hållbart brukad, en naturresurs och en sådan som är viktig för att vi ska klara av den gröna omställningen och gå från en fossilt präglad värld till en värld som helt krasst överlever.

MP, V och S ser landsbygden och skogen som ett museum. Det kommer att vara ett dött museum, om den aktiva förvaltningen och jobben i skogsbruket försvinner och vi därtill missar klimatmålen till följd av vårt fossila beroende.

Det är många som kommer att prata om skogen nu när valrörelsen inför Europavalet rullar i gång på allvar. Trots att EU inte har makten över skogen, så påverkar EU:s politik skogen. Det enda sättet att försvara skogen mot den värsta klåfingrigheten, är att sätta sig vid förhandlingsbordet och förhandla för bättre villkor. Det gör Centerpartiet.

Tänk på det när du röstar den 9 juni.

Emma Wiesner Europaparlamentariker (c)
Helena Vilhelmsson Riksdagsledamot (c)
Annica Zetterholm partiföreträdare Lekeberg (c)
Christer Gustafsson ordförande Nora (c)