Rösta INTE på (S) utan på (C)!

Teresa Carvalho argumenterar i en debattartikel (NT 1/4) för att du ska rösta på Socialdemokraterna i valet i höst. Hon vill att Sverige ska vara ett föregångsland inom t.ex. hur fler jobb skapas. Med den önskan måste det kännas motigt att vara engagerad i Socialdemokraterna.

Man måste vara medveten om att politiker inte skapar några arbetstillfällen, arbetstillfällen skapas genom framgångsrika företag. Politikerna kan hjälpa företagen att bli framgångsrika genom att fatta beslut som gör det lättare för företag, och som minskar deras kostnader. Centerpartiet har i Alliansregeringen drivit igenom flera förslag som har gett flera nya arbetstillfällen och därmed möjlighet för människor att försörja sig själva.

Om Socialdemokraterna kommer till makten kommer de att avskaffa RUT avdraget som har gett drygt 8500 människor jobb, man vill också höja arbetsgivaravgiften för ungdomar. Sedan Alliansregeringen halverade arbetsgivaravgiften för ungdomar har omkring 6000 ungdomar fått jobb och kan därmed försörja sig själva. Socialdemokraterna vill också höja momsen på restaurangbesök. Sedan Alliansregeringen sänkte momsen på restaurangbesök har ca 4000 nya arbetstillfällen skapats. Då ska man också vara medveten om att varje person som har en löneanställning genererar ytterligare mellan 0,2-0,5 arbetstillfällen. Det skulle i så fall innebära att ca 27000 personer har fått nya arbeten tack vare dessa politiska åtgärder.

Jag är säker på att var och en av dessa 27000 som har fått ett jobb att gå till och kan försörja sig själva istället för att leva på bidrag är djupt tacksamma för den här möjligheten. Jag kan förstå deras oro när Socialdemokraterna nu hotar att utplåna deras jobb.
Istället för att skapa riktiga jobb vill Socialdemokraterna återigen dölja arbetslösheten genom att fösa in människor i diverse arbetsmarknadsåtgärder. Åtgärder som inte på något sätt är långsiktiga och många gånger meningslösa för personerna som tvingas in i dem. Det kallar Socialdemokraterna effektiv arbetsmarknadspolitik. Ja, de kanske lyckas snygga till arbetslöshetssiffrorna men de skapar ingen möjlighet för människor att försörja sig själva, det gör inte Sverige till ett föregångsland inom hur fler jobb skapas och det ger inte den enskilde makt över sin egen vardag, vilket Teresa Carvalho säger vara grunden i hennes politiska övertygelse. Teresa du och alla andra är välkommen till Centerpartiet som verkligen gör något för att ge människor makt över sin egen vardag.

Christian Widlund (C)
vice ordf Centerpartiet Norrköping