Säker mat!

Avslöjandena avlöser varandra. På lördagen kunde vi läsa att ett halvt ton holländsk kalvfärs innehållande det förbjudna antibiotikapreparatet nitrofuran har serverats på restauranger i Östergötland. Söndagens nyhet är att Axfood återkallar dansk fläskytterfile med salmonella. Så här vill vi inte ha det!

Tips nr 1 är att välja närproducerat kött, eller åtminstone svenskt kött när du handlar.

Tips nr 2 är att fråga varifrån köttet kommer när du är på restaurang. Jag tror att det kan kännas jobbigt idag att säga att man serverar kalvkött från Holland eller fläskkött från Danmark. Jag tror att den krögare som får den frågan ofta, snart vill kunna säga att köttet är svenskt, eller varför inte från trakten, från en gård nära dig.

Tips nr 3 är att ge centerpartiet större inflytande i kommun, landsting och riksdag i höstens val. Vi driver att den offentliga maten ska vara närproducerad. Då måste t.ex. upphandlingsunderlagen ställa tydliga krav och vara utformade så att även lokala, mindre producenter kan lägga anbud.

Barn i förskolan, i skolan, den som ligger på sjukhus eller finns på ett äldreboende får inte själv göra dessa val utan har att äta vad som serveras. Då vill vi inte att de t.ex. ska få i sig antibiotika genom maten eller bli smittade av salmonella. Det får ödesdigra konsekvenser.

Varför tjata om närproducerat och svenskt? Vi har mycket strängare djurskyddskrav och kontroller i Sverige än i andra länder, djuren har bättre livsvillkor och bättre hälsa. Det ska vi vara stolta över. Dessutom gillar jag öppna landskap och sätter värde på den resurs som de gröna näringarna är. Att producera mat på den svenska landsbygden ger också många arbetstillfällen, direkt på landsbygden men också indirekt på vägen till din tallrik.

Sedan tänker jag också så här, den uppfödare någonstans ute i världen som gjort något fuffens (använt otillåtna preparat), eller inte har så bra djurhälsa ( t.ex. salmonella ) säljer förstås inte det köttet till en kund som finns i närområdet. Risken att bli upptäckt är ju avsevärt större då, och även konsekvenserna av en eventuell upptäckt mer omfattande. Den uppfödaren skulle nog inte vara så populär på orten om folk fått i sig hälsofarliga preparat eller smittats av salmonella när man ätit t.ex. kött. Bättre att exportera till godtrogna svenskar... som vill ha lägsta pris.

Var en aktiv konsument och Du som tycker det är viktigt med säker mat ska lägga din röst på centerpartiet, vi står för närodlad politik!

Kerstin Sjöberg (C)
Kandidat till landstinget i Östergötland samt ledamot i kommunfullmäktige i Norrköping