Centerpartiet uppmärksammar internationella kvinnodagen

Centerpartiet i Norrköpings kommun har idag, med anledning av att det på söndag 8 mars är internationella kvinnodagen, uppmärksammat kvinnliga företagare i en traditionellt manligt dominerad bransch - kvinnor som driver körskolor!

Idag drivs ca 32 procent av alls företag av kvinnor, men företagande förknippas ändå ofta med något som män är och gör. Det innebär att vi har ett av västvärldens mest mansdominerade företagande. Vi vill så klart att företagarkvinnorna ska bli fler! Fler företagarkvinnor är en förutsättning för ett jämställt näringsliv med fler kvinnor i bolagsstyrelser och i de operativa ledningarna. Företagarkvinnorna ger helt enkelt förutsättningar för fler kvinnor med makt i näringslivet – för ett jämställt samhälle – och det tycker vi är viktigt.  Av den anledningen har Centerpartiet valt att uppmärksamma tre kvinnliga företagare som driver trafikskoleverksamhet; Fia & Carro’s Trafikskola och Helens för körkort. Trafikskolor är en bransch som traditionellt domineras av manliga företagare. Traditionellt sett är det även fler män än kvinnor som tar körkort. Det gör också att vi tycker det är värt att lyfta fram de kvinnor som utbildar inom trafikskolesektorn. Vi vill uppmärksamma kvinnor som tagit steget och gjort affärer av sina idéer och uppmärksammar Caroline Royé, Sofia Norström och Helen Melchersson för detta arbete och hoppas på att de ska fortsätta att inspirera fler kvinnor att bli egna företagare.

Grattis och lycka till önskar vi från Centerpartiet!