Vi behöver polisen!

En fyrhjuling är stulen, verktyg borta, traktorn tömd på bränsle – det här är ingen ovanlig erfarenhet bland oss som bor på landsbygden. Men det som jag känner mest oro för är att det sprider sig en känsla av att det inte är någon ide att ens anmäla brotten till polisen, att dessa utredningar läggs ned.

Jag ser att det växer upp en misstänksamhet och hätsk stämning i facebook-grupper där ”misstänkta” fordon och personer hängs ut, där man hetsar varandra med olika kommentarer. Det kan leda till att folk tar lagen i egna händer och ger sig på misstänkta – skyldiga - MEN även oskyldiga! Jag vill i stället att förtroendet för rättssamhället stärks, att polisen kommer när vi behöver den.

För att vända denna utveckling har vi på Centerpartiets stämma fattat beslut om att arbeta för att säkerställa att det finns regelbundet närvarande polis i alla kommuner, att polisens lokala koppling förstärks och möjligheterna att utreda brott ska öka. Då måste polisyrket bli attraktivare med högre löner och betydligt fler kollegor. Då måste erfarna poliser vilja stanna kvar i polisyrket. Oavsett var man bor ska polisen vara närvarande och skapa trygghet. Detta är närodlad politik.

Kerstin Sjöberg
Ordförande för Centerpartiet i Norrköpings kommun