Lotta Ek som driver EcoTopic AB uppvaktas av Centerkvinnorna inför Internationella kvinnodagen!

Anna Edebo från Centerkvinnorna, Lotta Ek och Mattias Gustavsson från Ecotopic

Den 8 mars är det Internationella kvinnodagen. Med anledning av detta har idag Centerkvinnorna i Norrköping traditionsenligt uppmärksammat en lokal företagarkvinna med tårta och diplom!

Kvinnor är underrepresenterade som företagare och idag beräknas endast 30 procent av svenska företag drivas av en kvinna. Utvecklingen går mycket långsamt framåt och Tillväxtverkets statistik visar på endast en marginell ökning sedan 1970-talet. Samtidigt har just kvinnors företagande identifierats som en mycket viktig faktor för både jämställdhet och ekonomisk utveckling.

Centerkvinnorna verkar för att främja kvinnors entreprenörskap och för att fler kvinnor ska våga tro på sin förmåga att driva företag. Ett sätt att få fler att ta steget är att lyfta fram förebilder. Varje år i samband med den internationella kvinnodagen väljer därför Centerkvinnor runt om i landet att uppmärksamma kvinnor som driver lokala företag. I år uppvaktar Centerkvinnorna i Norrköping företagarkvinnan och tillika VD:n Lotta Ek som driver EcoTopic AB med tårta och diplom.

Motiveringen för årets förebild lyder:
När kvinnan i familjen är VD för företaget ser vi ett modernt, genomtänkt och jämställt ledarskap. Att företaget under 2019 gått från att vara en sidoverksamhet till att Lotta Ek nu satsar helhjärtat på EcoTopic AB är både modigt och inspirerande. Den nygamla tekniken att pyrolysera biomaterial till biokol är miljövänlig och i takt med naturen. Vi i Centerkvinnorna jublar när våra invånare på mindre orter vågar satsa på nya tekniska koncept i form av nya företag. Vi ser Lottas styrkor i projektledning, ordning och struktur och förstår hur viktigt detta är för ett företag att lyckas. Vi önskar Lotta all lycka till med sitt företag och ser fram emot att få följa henne och EcoTopic mot mer bunden koldioxid i markerna, samt därmed tåligare grödor i Östergötland, Sverige och världen!

Lotta Ek som driver EcoTopic AB är en sann förebild på orten. Hennes initiativkraft och företagaranda inspirerar och sprider ringar på vattnet. Vi vill uppmärksamma henne som företagare och förebild, samt tacka för att hon är en medkraft för jämställdhet!

Vid ytterligare frågor kontakta Centerkvinnoras ordförande Anna Edebo på mobil 070-355 64 52.