Östergötland
  • / Nyheter
  • / Staffan Danielsson till attack på KRAV

Staffan Danielsson till attack på KRAV

Staffan Danielsson till attack på KRAV som sågar det svenska miljövänliga jordbruket och rekommenderar importmat från hela världen istället.

-         Att företrädare för KRAV rekommenderar konsumenterna att köpa importekomat före närodlat från det miljövänliga svenska jordbruket är ett svek mot det svenska jordbruket och mot biologisk mångfald och kretslopp i Sverige, säger Staffan Danielsson, riksdagsledamot, i en skarp reaktion mot vad KRAVs marknadschef Johan Ceije sagt i en intervju i Svenska Måltider. (se länk).

-         Uttalandet ”importerat eko är bäst – jag föredrar fjärr-Krav före närbesprutat” är ett hugg i ryggen på det moderna miljövänliga svenska jordbruket som är i världstät vad gäller miljö och djurskydd.

-         Jag respekterar fullt ut de två miljövänliga jordbrukskoncept  som finns i Sverige, det moderna miljövänliga jordbruket och ekjordbruket. Det är oerhört trist att samma respekt inte alls finns i intervjun med KRAVs marknadschef som istället uppmanar Sveriges konsumenter att inte köpa närproducerad mat från Sverige frånsett svensk ekomat.

-         Är KRAVs linje förankrad bland ekobönder och hos LRF och politiker, handel och andra? Jag hoppas verkligen inte det, slutar Staffan Danielsson.

Läs mera på Staffan Danielssons blogg.