Så urholkas demokratin!

Vi ser hur demokratier hotas i världen. Sedan 2005 har antal länder med demokrati minskat varje år. Respekten för alla människors lika värde, fria val och rättssäkra och transparenta institutioner är viktiga delar i en demokrati.

Vårt svenska demokratiska styrelseskick tar vi många gånger för självklart. Men vi ser att gränserna flyttas steg för steg. Vårt styrelseskick bygger på att politiska partier har en process för att ta fram medlemmar som vill företräda ett parti. Som med namnen på valsedeln som visar väljaren vilka personer som ber om väljarnas förtroende. Partier tar också fram politiska program, där man innan val berättar om vad man vill göra. Kombinationen av information om politiska frågor och öppenhet med vilka personer som företräder partiet, är en grund för att väljaren ska kunna veta vad och vilka man röstar på.

När valresultatet är klart är det i fullmäktige som partier och personer, direktvalda får mandat. Det är därför kommunfullmäktige, regionfullmäktige och riksdagen är de högsta beslutande organen. För att kunna styra gäller det sedan att samla majoritet, dvs att samla partigrupper med tillräckligt många mandat för att kunna kompromissa fram en politik och rösta igenom viktiga beslut såsom budget och skattesatser. Det är därför det är de direktvalda ledamöterna som i fullmäktige, har rätt att yttra sig och ansvar att fatta viktiga beslut utifrån väljarnas förtroende.

Hur det politiska arbetet ska organiseras och med vilka villkor, har det varit praxis att besluta om innan nästkommande val. Sådana beslut fattades också i Region Östergötland innan valet 2022. Problemet är att den valda majoriteten (M, KD, L med stöd av SD) efter valet i flera steg valt att ändra Reglemente och Arbetsordning för Regionfullmäktige. Nu senast på RF den 16 april, drev styrande (M, KD, L med stöd av SD) igenom en ny Arbetsordning för Regionfullmäktige där ”En person som uppbär minst 40 procent förtroendetid enligt arvodesbestämmelserna och inte är ledamot i fullmäktige har yttranderätt”. Det innebär att ett parti kan välja att plocka in en person som inte stått på valsedeln, som väljaren inte haft vetskap om, att få ett politiskt uppdrag och också full rätt att yttra sig och debattera i Regionfullmäktige! Som väljare har du alltså röstat för en politik, med företrädare som du känner förtroende för, sedan under mandatperioden blir det en helt annan person som får politisk makt och nu också får RÄTTEN att yttra sig i ett fullmäktige utan att ha fått en enda väljarröst. I Region Östergötland har det också tidigare hänt att partier under mandatperioden bytt person på högsta posten. Då har den personen fått en post med utpekat ansvarsområde. En ordförandepost där det också anses rimligt att personen ska kunna svara på frågor i fullmäktige. Det som är ett nytt steg nu, det handlar om att ett parti annonserat efter en person att få betald förtroendetid och vara ledamot i nämnd. Trots att partiet har många namn kvar på sin lista och har gruppledare på plats väljer man att ge en annan väg in i politiken. Detta handlar om Sverigedemokraterna, och är det pris styrande M, KD och L väljer att betala dem för att få stöd för sina förslag i Region Östergötland. Att vara så beroende av Sverigedemokraternas stöd innebär ett sluttande plan. Detta kan urholka förtroendet för demokratiska val. Vi i C röstade emot denna ändring för att värna demokratin.

Kerstin Sjöberg (C)
Förtroendevald ledamot i Regionfullmäktige