Herrljunga fanns med vid C:s partistämma

Centerpartiet har sista helgen i september haft sin partistämma där en rad politiska beslut fattats för att främja ett mer grönt och liberalt samhälle.

Centerpartiet har i helgen haft partistämma och fattat en rad nya politiska beslut för att flytta fram positionerna i svensk politik. På stämman deltog Emma Blomdahl Wahlberg och Johnny Carlsson från Centerpartiet Herrljunga.

Några av de saker vi beslutat är:

• Att det ska införas en ny kraftfull klimatbonus för dels nya billigare miljöbilar, och dels begagnade miljöbilar, så att alla, inte minst de som är beroende av bilen på landsbygden, har möjlighet att byta till miljöbil.

• Ett skolprogram där vi skapar möjligheter för livsresor genom att exempelvis ta bort betyg från årskurs 6, förbud mot vinstuttag för skolor med kvalitetsbrister, att offentlighetsprincipen ska gälla även för friskolor och att slopa kö som urvalsgrund till skolor. Men också en skola där det skapas utrymme för mer pulshöjande aktiviteter!

• Regelverken kring A-traktorer måste ses över för att öka säkerheten men också öppna för möjligheten att göra det tillåtet att framför moderna A-traktorer snabbare än vad som i dag är fallet.

• Centerpartiet vill att en lägsta acceptabel vägstandard antas, som möjliggör en nollvision om sänkta hastigheter på landsvägar

• Centerpartiet ska utreda en distansarbetslagstiftning! Vi behöver skapa möjligheter för fler att leva och bo på landsbygden och då behöver arbetsmarknaden bli mer jämlik och förutsägbar kring distansarbete. Inte minst är detta viktigt för kommuner som vår där man har nära till flera större städer med arbetstillfällen, och där du då kan jobba några dagar hemma och bo i en naturnära kommun till en låg kostnad i jämförelse med i en storstad.

• Köp av sexuell handling av barn ska istället kallas vid dess rätta namn - våldtäkt av barn. Samtycke kan aldrig köpas!
  • Att begränsningen på tio kärnkraftsreaktorer tas bort, och målet om 100 procent förnybar elproduktion till 2040 ändras till ett mer ambitiöst mål om ett 100 procent fossilfritt energisystem till 2040. Alla kärnkraftsaktörer ska själva bära kostnaderna för säkerhet, avfallshantering och olycksförsäkring. Det kräver ökade avsättningar för avfallshantering. Kärnkraften ska inte subventioneras vid vare sig byggnation, drift eller avveckling.