Lokal räddningstjänst för snabb hjälp

Att snabbt få hjälp när olyckan är framme kan vara skillnad mellan liv och död. Centerpartiet vill värna den lokala räddningstjänsten. Räddningstjänsten var temat på medlemsmötet på måndagkvällen.

Räddningschefen Lars Scotte besökte den 29 januari Centerpartiet för att prata om räddningstjänstens verksamhet. Räddningstjänsten i Höganäs är en självständig enhet som samarbetar med övriga räddningstjänster i Skåne. Räddningstjänsten har specialkunskap inom klättring/repräddning, arbetar med tillsyn, förebyggande verksamhet – och, förstås, rycker ut på larm. Lokala kännedomen är hög och samarbetet även inom kommunen välutvecklat. Fordonsparken och utrustning är modern.

Vid mötet pratade vi om fördelar och nackdelar med olika organisationsformer, arbetstidsregler, kompetens och rekrytering, civilförsvar och mycket mer.

Centerpartiet anser att det är viktigt att ha en välfungerande lokal räddningstjänst och vill fortsätta utveckla räddningstjänsten i Höganäs.