det behövs fler vuxna i skolan - inte färre

Minskade barnkullar och färre elever i skolan kan leda till uppsägningar. Centerpartiet anser att det är bättre att behålla personalen för att säkra kompetensen och för att barn och elever ska ha många vuxna omkring sig i skolan.

I ett inlägg i HD berättade utbildningschefen, Mikael Dahlberg, om minskade barnkullar och minskande klasstorlekar i framför allt i förskola och fritids. I inlägget nämndes också grundskolan. Vad minskningen berodde på var lite oklart men tidigare analyser har visat på variationer i antalet barn till förskolan.

Vi i Centerpartiet Höganäs vill att antalet vuxna på fritis, förskola och grundskola ska öka. Genom tillfälligt minskande barnkullar kan vi skapa en möjlighet att öka vuxentätheten på förskolor och skolor. Det sa vi redan i vårt handlingsprogram som vi gick till val med 2022.

Vi vet att framgång i skolan är en viktig faktor för elevernas hälsa och minskar risken för att barn och ungdomar hamnar i utanförskap och i värsta fall kriminalitet. Vi vet också att närvaron av vuxna minskar risken för mobbing i förskola och skola.

Vi i Centerpartiet Höganäs vill att skolans ledning omprövar varje uppsägning utifrån vikten av ökad närvaro av vuxna och inte skapar en jojoeffekt där vi först drar ner och sedan behöver öka personalstyrkan igen när barnkullarna ökar. Att återigen påbörja rekrytering av förskollärare, fritidspedagoger och annan skolpersonal kommer att bli svårt då det redan nu är brist på dessa yrkeskategorier.