Efter hagel kommer solsken

Under den här sommaren har vi märkt vilka effekter klimatförändringarna kan få på vårt samhälle. Centerpartiet och Alliansen sätter resultat före symbolåtgärder och det är därför vi lägger förslag som med ny teknik, företagsamhet och nya innovationer kan minska utsläppen och skapa en bättre miljö.

Förra veckan var det tvära kast i vädret i Furulund. Ena dagen 32 grader varmt och nästa dag trillade det ner rejält med hagel från himlen. Antagligen var det inte första gången det hände, men sett i ett större sammanhang kommer vi säkerligen att få vänja oss vi alltmer extremväder med översvämningar, stormar, hetta och kyla.

Under Alliansens åtta år i regeringsställning sänktes Sveriges utsläpp med 19 procent samtidigt som ekonomin växte med nästan 10 procent. Ett resultat som den rödgröna regeringen inte har förmått hålla i. Den nuvarande regeringen har fokuserat på åtgärder som av experter kritiserats för att vara ineffektiva.

– Det behövs en miljö- och klimatpolitik som prioriterar de företag som driver på miljöomställningen och som kan minska utsläppen från vägtrafiken, minska flygets miljöpåverkan och rena våra hav, säger Stina Larsson.

För Centerpartiet är miljö- och klimatfrågorna en av de allra viktigaste frågorna. Vi går nu till val på en klimat- och miljöpolitik som gör skillnad på riktigt.