Låt förnybara energikällor visa vägen

Gammal teknik som kärnkraften kommer inte att lösa de energiutmaningar vi står inför.. I stället vill Centerpartiet låta energikällor som är förnybara och därför bra för klimatet, vattenkraft, bioenergi, vindkraft och solenergi, visa vägen.

Låt oss vara tydliga. Vi vill inte medverka till att en gammal teknik som kärnkraften byggs ut på nya ställen i Skåne. Även om problemen med säkerhet, avfall och investeringar skulle lösas skulle det ändå ta tiotals år innan den är i drift. Så lång tid har vi inte på oss. Problemet finns här och nu och måste lösas så snabbt som möjligt och så miljövänligt som möjligt.

Vi vill låta ny teknik leda oss till ett hållbart samhälle och använda energikällor som är förnybara och därför bra för klimatet, vattenkraft, bioenergi, vindkraft och solenergi. Energikällor som inte orsakar de miljöproblem som är förknippade med kärnkraften.

Vi vill också se en ökad biogasproduktion. Biogas är ett bra alternativ till elektrifieringen och finns redan i dag som drivmedel men kan utnyttjas till fler användningsområden.

Vi står bakom målet att Sveriges energisystem ska vara 100 procent förnybart till år 2040. Vägen dit går via energieffektiviseringar och en mångfald av förnybara energislag, i både liten och stor skala.

Birte Sandberg (C), regionråd

Annette Linander (C), regionråd