Vi höjer inte skatten!

Alliansstyret i Region Skåne är glada över att kunna meddela att vi är överens om att skatten förblir oförändrad i den budget som presenteras för Regionstyrelsens arbetsutskott den 12 oktober.

Region Skånes intäkter kommer till största delen från skåningarna via skattsedeln. Idag betalar skåningarna 11,18 kronor av varje intjänad hundralapp i skatt till Region Skånes verksamhet. Runt 88 procent av skatteintäkterna används för att finansiera sjukvården och 7 procent subventionerar kollektivtrafiken.

- Nu har vi återställt så mycket av de underskott som Socialdemokraterna ställde till med under förra mandatperioden att det har blivit pengar över som möjliggör reformer, säger Annette Linander, gruppledare för Centerpartiet och förste vice ordförande i regionstyrelsen. Inte minst möjliggör det att behålla skatten oförändrad inför 2022. Det är tydligt att med Alliansens politik går det bättre för Region Skåne. Nu kommer vi att fortsätta att arbeta för göra det ännu bättre.