Kyrkogårdsvandring

Centerkvinnorna i Röstånga – Svalöv anordnade idag, den 5 september en uppskattad kyrkogårdsvandring i Torrlösa.

Kristina Backe, mångårig centerkvinna, tog ett drygt 25-tal intresserade med på en tidsresa som började vid den nuvarande kyrkans medeltida föregångare och sträckte sig fram till mitten av 1900-talet. Där den tidigare kyrkan var belägen vilar bland annat Sophie Brahe som var syster och till Tycho Brahe.

Många var de som nickade igenkännande när Kristina berättade om de stora släkter som finns i trakten sedan lång tid tillbaka och som spinner in i varandra genom diverse allianser.

Spännande var historien om grevarna och grevinnorna som funnits på Trolleholms slott. Intressant var också när gruppen fick bekanta sig med Bror Olssons familjegrav. Här vilar bland annat Bror Olsson och hans hustru Therese från Vittskövle gård. Kristina Backe kunde berätta att Therese Olsson startade SLKF (Svenska Landsbygdens Kvinnoförbund ) i Torrlösa 1939, vilket var föregångaren till Centerkvinnorna i Torrlösa. Med på dagens vandring var Therese barnbarn Lena Wigrup Nilsson, som kunde berätta om sina minnen från tiden tillsammans med farmor.

Efter vandringen tackades Kristina Backe av ordförande Kate Haeggström och Centerkvinnorna i Röstånga – Svalöv bjöd på kaffe och hembakade kakor. Eva Olofsson informerade om kyrkovalet, där förtidsröstningen börjar i morgon de 6 september.