Det räcker nu

Männens våld pågår hela tiden – vi får aldrig titta bort

Under årets första månader har nio män mördat nio kvinnor. Männen hade eller hade haft en relation med den kvinna de mördat. De senaste veckorna, till följd av flera mord på kort tid, har mäns våld mot kvinnor fått uppmärksamhet i media och bland politiker. Statsminister Ulf Kristersson har bedyrat att mäns våld mot kvinnor ska behandlas med samma kraft som gängkriminaliteten.

För oss som arbetar dagligen med att stoppa mäns våld mot kvinnor är mönstret bekant. Det händer att frågan uppmärksammas under en period på några veckor. Löften avges och alla verkar överens – mäns våld mot kvinnor är ett enormt samhällsproblem och det behövs skarpare åtgärder för att stoppa våldet.

Ändå fortsätter män att mörda kvinnor. Ändå tvingas kvinnor fortsätta leva gömda från sin förövare. Ändå tvingas kvinnor och barn att ha kontakt och umgänge med en våldsam man, bara för att han är pappa till barnet. Ändå misslyckas samhället, trots löften om att våldet ska ta slut. Handen på hjärtat - inte vallfärdar politiker eller media till platserna där kvinnomorden skett?

Mäns våld mot kvinnor pågår hela tiden, året runt. För Centerkvinnorna är det självklart: arbetet måste prioriteras högre i flera instanser, åtgärder måste finansieras och komma på plats snabbare. Det är fullständigt oacceptabelt att en kartläggning eller utredning dröjer flera år – de våldsutsatta kvinnorna kan inte vänta. Det handlar om liv och död.

Det här är en påminnelse om att våldet inte upphör för att rubrikerna i media eller ministrarnas presskonferenser blir färre. Tvärtom. Vi får aldrig titta bort. Menar regeringen allvar med sitt löfte, räknar vi med att se tydliga prioriteringar i höstbudgeten.

Malin Bergman, förbundsordförande Centerkvinnorna

Annelie Johnsson, ordförande Centerkvinnorna Skåne