Lars Berg - ny gruppledare i Skara

Gunilla Druve Jansson och Lars Berg

Lars Berg kommer att ta över gruppledarskapet för Centerpartiet i Skara fr o m 1 juni. Gunilla Druve Jansson har varit gruppledare sedan 2003, men blir nu istället vice gruppledare. Valet gjordes när Centergruppen hade möte i fredags.

- Efter 14 intressanta år på gruppledarposten är det dags att lämna över och Lars kommer att bli en bra ledare för Centergruppen , säger Gunilla och önskar Lars lycka till.

Gunilla har lett gruppen i både politisk ledning och oppostion. Under sju år har Gunilla varit vice ordförande i kommunstyrelsen, men är idag ledamot i kommunstyrelsen. Efter valet 2010 tog Gunilla plats även i regionfullmäkitge och är nu ordförande för Östra Hälso- och sjukvårdsnämnden som beställer all hälso- och sjukvård till invånarna i Skaraborg. Därför har det blivit allt mer regionpolitik som tagit över Gunillas engagemang och tid.

Gunilla Druve Jansson blev i helgen vald till ordförande för Centerpartiet i Västra Götaland och för att kunna ta på sig det uppdraget behövdes avlastning. Valet föll därför att avsluta gruppledarskapet för Centerpartiet i Skara.

- Man måste kunna switcha om och ta på sig andra uppdrag och uppdrag är inte för evigt. Jag ser fram emot att leda Centerpartiet i Västra Götaland och snart stundar det valrörelse, där vi Centerpartister hoppas på valframgång med det ökade stöd som finns för partiet just nu, säger Gunilla Druve Jansson som tar på sig nya utmaningar.

Lars Berg har en gedigen bakgrund och erfarenhet och finns nu med i kommunstyrelsen och dess beredningsutskott och personalutskott. Tidigare har Lars varit ordförande för Samhällsbyggnadsnämnden i Skara.

- Det kommer bli kul att få leda Centergruppen och vi är ett gott lag som är duktiga på att samarbeta. Just nu söker vi fler personer som är intresserade att vara med och engagera sig för Centerpartiet, eftersom vi har allt fler som gillar Centerpartiet så tror vi också att vi behöver engagera fler till stimulerande uppdrag för att driva närodlad politik som Skara kommun behöver, säger Lars Berg som nu tar över som gruppledare i Skara vid månadsskiftet.