Anders Nordin ny gruppledare och ersättare i kommunstyrelsen

FÖRTROENDEGRUPPEN. Centerpartiet i Eskilstuna har utsett Anders Nordin till ny gruppledare och ersättare i kommunstyrelsen. Anders ersätter Mattias Stjernström, som haft dessa uppdrag sedan 2020 respektive 2018.

– Anders Nordin toppar vår valsedel i valet 2022, så det var naturligt att erbjuda honom dessa uppdrag. Anders kommer att lägga stort fokus framöver på att få ihop gruppen inför valet i höst. Han kommer även att arbeta tätt tillsammans med vårt kommunalråd Arne Jonsson, som lämnar sina uppdrag efter nästa val. Vi tror att det kan bli en bra och smidig övergång på det här sättet, säger kretsordförande Maria Dahlin.

Anders är sedan tidigare ledamot i stadsbyggnadsnämnden. Han har varit medlem i Centerpartiet sedan ungdomen och har tidigare suttit i bland annat kommunfullmäktige och kultur- och fritidsnämnden. Anders bor i Näshulta tillsammans med sin fru Anette. Utanför de politiska uppdragen är han egenföretagare, sköter familjegårdens djur och sjunger i flera körer.

– Jag är väldigt tacksam för förtroendet. Jag ser fram emot att som ersättare i kommunstyrelsen få vara med och utveckla Eskilstuna, samtidigt som jag givetvis är ödmjuk inför uppgiften. Vi har många utmaningar, inte minst klimatförändringarna och den höga arbetslösheten. Som gruppledare ser jag fram emot att tillsammans med övriga i partiet sy ihop säcken för den här mandatperioden och jobba framåt mot nästa. Det ska bli spännande att gå in i valrörelsen med den samlade bredd, kompetens och framåtdrift som vi just nu har i partiet, säger Anders.

Anders tillträder uppdragen med omedelbar verkan. Mattias Stjernström behåller sina övriga uppdrag i kommunen.