Det saknas inga politiker med liberala värderingar i Eskilstuna – tvärtom

VALET 2022. Replik på ledaren ”Vilket parti i Eskilstuna kan liberaler rösta på?”, publicerat i Eskilstuna-kuriren 30 maj.

Vad synd att ingen från tidningen kom när vi bjöd in till ett samtal om alla människors lika rätt och värde på Glashuset i förra veckan. Eller att ingen kom fram till oss när vi i lördags fyllde en pridevagn och lät hela Eskilstuna höra att vi vägrar vika oss för hat, diskriminering och icke-acceptans. Då hade ni nämligen fått möjligheten att träffa några av kandidaterna på vår valsedel i kommunvalet i höst, där vi har en ny sammansättning av centerpartister med tydliga liberala, medmänskliga, feministiska värderingar som varken kommer att fylla valprogrammet med valfläsk eller förhandla fram en majoritet som följer de gamla hjulspåren.

På vår valsedel har vi centerpartister som inte håller med om att Eskilstuna är fullt, att det är för sent för vissa och att alla medel har testats för att komma tillrätta med problematiken i kommunen. Som tycker att vinsterna som kommunen gör ska återinvesteras i välfärden, främst på den sociala sidan med förebyggande och främjande insatser kring beroendeproblematiken, motverkande av arbetslösheten och allt som kan främja integration och motverka segregation och utanförskap. Som vill satsa på våra unga och ”bygga en by” kring varje barn i riskzonen. Som tror på varje människa och att alla, om man får möjligheten, kan och vill förbättra sin livssituation. Som ser att många mår väldigt dåligt och behöver vårt stöd. Att vi tillsammans behöver vara modiga och stå upp för och hjälpa varandra. Att vi behöver samverka mer med regionen, så tidigt som på BVC. Och att vi behöver samlas och stötta idéer från civilsamhället, föreningslivet, näringslivet, fastighetsägare, hyresvärdar med flera och tillsammans sikta mot samma mål: ett bättre Eskilstuna!

Står vi på valsedeln bakom allt som släppts igenom i nuvarande majoritet? Nej. Betyder det att vi övergett våra liberala värderingar? Att våra förtroendevalda gjort ett dåligt jobb? Nej. Att sitta som litet parti mellan två av våra största partier, som dessutom har majoritet utan oss, är ingen enkel situation. Man kan så klart undra varför vi gick in i ett sådant samarbete. Och varför vi valt att stanna kvar. Men då glömmer man en viktig sak: de beslut som nämns i ledaren är bara en bråkdel av alla de beslut som vi har varit med och tagit tillsammans med övriga majoriteten. Alla de tusentals små och stora besluten som fört Eskilstuna framåt.

I nämnder och bolagsstyrelser har det suttit representanter från vårt parti som lagt ner sin själ i arbetet med att göra Eskilstuna till en bättre plats för alla. Som resonerat, diskuterat och problematiserat till höger och vänster, så som vi centerpartister gör. Sånt där som aldrig hamnar i tidningen eller i tv. Men det har heller aldrig varit syftet med vårt arbete. Inte en gång har vi fallit in i populismens retorik, pekat finger, krävt utrymme eller gapat och skrikit om vår politiks förträfflighet. För det är inte sådana vi är. Har det suddat bort oss lite som parti? Ja förmodligen. Men hör oss när vi ryter nu då.

Det finns inget liberalt underskott i Eskilstuna. Det bubblar av tydliga liberala, medmänskliga, feministiska värderingar i vårt parti. Men då måste ni se det också. Orka ge vår resonerande, icke-svartvita, problematiserande politik utrymme. För ni faller också in i populismen, söker konflikter och ger plats åt den som gapar högst och kräver mest. Springer på enkla bollar. Vi välkomnar er att, när som helst, ta kontakt så berättar vi mer om oss och vad vi står för – på riktigt.

Det krävs en by för att uppfostra ett barn brukar vi säga. Det krävs faktiskt en by för att få allt att fungera. Vi bär alla ansvar för det samhälle som vi lever i och – framför allt – vi bär alla ansvar för att hitta riktningen igen när vi hamnar på glid.

Och svaret på frågan om vilket parti liberaler i Eskilstuna ska rösta på? På Centerpartiet, så klart!

Centerpartiet i Eskilstunas toppkandidater i kommunvalet 2022