Bygg fler trygghetsboenden på landsbygden i Eskilstuna

FÖR LANDSBYGDSUTVECKLING OCH ETT LÅNGT LIV PÅ LANDSBYGDEN, NÄRA FAMILJ OCH VÄNNER

I slutet av mars månad lämnade Anders Nordin Centerpartiet in Centerpartiets motion om fler trygghetsboenden på landsbygden i kommunen.

-Det handlar om att kommunen ska peka ut platser för vart trygghetsboenden på landsbygden kan byggas. Det betyder dock inte att kommunen ska bygga utan det kan någon annan göra, påtalar Anders Nordin.

Många människor oroas över att behöva lämna sitt hem och sin ort när de blir äldre. En person som bott på landsbygden hela eller stora delar av livet ska inte behöva känna att de måste flytta in till stan för att bo anpassat och med hjälp i närheten.

-Det finns en annan fördel med detta, det frigör bostäder och gårdar för yngre, barnfamiljer och företagare. Familjer behöver skola och förskola samt affär. Det är så här vi bygger våra samhällen och så kan vi leva tillsammans ändå. Utan att farmor eller morfar bor inne i stan. Det blir lättare och mer trivsamt så, säger Anders Nordin, gruppledare för Centerpartiet Eskilstuna.

När man bor på ett trygghetsboende så bor man tillsammans med andra seniorer och där finns det personal på plats med.

-Jag är Näshultabo och har sett vilket värde det ger för vårt lokalsamhälle att yngre generationer flyttar hit, de köper och tar över gårdar och driver verksamhet. Det vill vi se mer av i Centerpartiet. Det är bra för landsbygden säger Anders Nordin.

från Eskilstuna kuriren 28 oktober 2023:

Anders Nordin konstaterar att antalet småorter på landsbygden runt Eskilstuna är många, och att trygghetsboenden skulle göra mycket för samhällen som Ärla, Kvicksund och Alberga. Därför har han tillsammans med partikollegorna Mia Forslöf , Fredrik Anderson och Murat Tosun formulerat sitt förslag i en motion, som på sin väg till kommunfullmäktige landat hos såväl stadsbyggnads- som vård och omsorgsförvaltningen. Och fått delvis bifall. Han hyser gott hopp om att förslaget faller i god byggjord.

Läs artikeln i Eskilstuna kuriren här!