VI KAN CYKLA!

För de flesta av oss kanske cykling ses som något självklart. För oss som suttit på en cykel sedan vi var tre fyra år gamla kanske cykling till och med känns som något så vardagligt att vi glömt hur fantastiskt det är. Att kunna kliva upp på en cykel och snabbt ta sig till en ny plats är frihet.

Cykelfrämjandet har i samarbete med Järfälla kommun under de senaste veckorna hjälpt till att ge nio kvinnor boendes i kommunen den friheten. Från att fått lära sig att bara kliva upp på en cykel så kan de nu både cykla och trafikregler. Den 19:e september var det avslutning och utdelning av diplom. På plats fanns representanter både för kommunens förvaltning såväl som från politiken.

– Det är inspirerande att se arbetet som Cykelfrämjandet gör tillsammans med kommunen. Här förverkligas drömmar! säger Aphram Melki som är kommunalråd med ansvar för miljö, integration och trygghet, var på plats för att dela ut diplomen. Deltagarnas glädje över att nu få möjligheten och verktyget att ta sig från plats A till B var påtaglig.

– Jag brukar vara med när de här diplomen ska delas ut. Det går inte att säga nej. Det mervärde som skapas genom detta arbete är fantastiskt; det handlar om personlig frihet, nya möjligheter, bättre hälsa, integration i samhället och inte minst att man kan bidra till en bättre miljö med mindre bilåkande, fortsätter Aphram.

– Det här är ett så bra exempel på vad vi kan åstadkomma i samhället när föreningsliv och kommun samarbetar. Det behövs eldsjälar för att bygga ett gott samhälle. För att riva ned murar och bygga broar istället för att lyssna på rädslan och göra det motsatta, avslutar Aphram.

Centerpartiet arbetar för att kommun och civilsamhälle ska finna fler samarbeten. Både i det stora såväl som i det lilla. Att nio nya cyklister kommer ut på vägarna kan säkert många se som något litet. Men det är egentligen något stort. Att möta ny omgivningar, få nya intryck och kanske nya bekanta är något som berikar samhället och för de nio innebär det mer frihet – frihet på två hjul!