Gustav Hemming (C) bland de mäktigaste inom hållbarhet

Varje år rankar tidningen Aktuell hållbarhet de 101 mäktigaste i Hållbarhetssverige. Gustav hemming (C), miljö- och regionplaneringslandstingsråd i Stockholms läns landsting hamnade på 51:a plats, tack vare arbetet med den regionala klimatfärdplanen och framtagandet av den regionala utvecklingsplanen för Stockholmsregionen (RUFS 2050).

I årets ranking har ett större fokus på hållbarhet och "åstadkommen hållbarhetsnytta i relation till faktiskt inflytande och reell makt” har varit bärande i juryarbetet. Listan består av personer från politik, akademi, näringsliv och organisationer. Syftet är att lyfta upp föredömen som sätter agendan i Hållbarhetsverige.

- Jag är glad och peppad av utmärkelsen, men också ödmjuk. Att arbeta för ett miljösmart landsting, regionala cykelsatsningar, utbyggd t-bana och en hållbar Regional Utvecklingsplan är ett lagarbete med många andra politiker - främst Centerpartister men också i Alliansen och med andra partier, säger Gustav Hemming (C).

Här kan du läsa mer om listan.