Stockholm är beroende av arbetskraftsinvandring

När man hör de största partiernas företrädare prata om arbetskraftsinvandring så ger de bilden av att det först och främst är ett problem. Men det är precis tvärtom. Stockholm och Sverige är beroende av arbetskraftsinvandring.

Trots att vi är mitt i en coronakris kan många viktiga branscher inte hitta personer som kan eller vill ta deras arbeten, och situationen skulle vara helt ohållbar utan invandrad arbetskraft. Varje missad matchning på arbetsmarknaden minskar pengarna till välfärden, stoppar företags möjlighet att skala upp och leder till att det blir färre nya jobb.

Det här vet både socialdemokrater och moderater, men uppenbarligen är de mer intresserade av sina opinionssiffror än av Stockholmsregionens och Sveriges företags- och samhällsintressen. Det är illa nog att de pratar om arbetskraftsinvandring som något katten har släpat in. Än värre är deras kapplöpning om förslag som kommer att försvåra för företag att rekrytera och ytterligare försämra Stockholms och Sveriges rykte som arbetsmarknad för internationell arbetskraft.

Förekommer utbrett fusk

Den utredning om arbetskraftsinvandring som kom i veckan har tre viktiga bakgrundsbilder som måste lösas. För det första att Sverige under senare år har utvisat många arbetskraftsinvandrare för bagatellartade formfel. För det andra att handläggningstiderna för arbetstillstånd är upprörande långa. För det tredje att det förekommer utbrett fusk där fejkade jobb använts för att ge uppehållstillstånd eller att oacceptabla arbetsvillkor förekommer.

Vi tycker att utredningens förslag i huvudsak är bra. Det är rimligt att kunna ge grundläggande försörjning till anhöriga som följer med arbetskraftsinvandrare, och det behövs mer kraftfulla åtgärder och avskräckande straff när systemet missbrukas. Men det är fundamentalt att systemet för arbetskraftsinvandring inte får bli krångligare och fortfarande blir användbart för fler grupper på arbetsmarknaden än de mest högavlönade yrkena.

Oroade över inkomstspärr

Vi är särskilt oroade av moderaternas förslag om att införa en inkomstspärr för arbetskraftsinvandrare på 31.700 kronor i månaden. Moderaternas idé är att utbildade personer och talanger ska kunna komma in, men deras inkomstspärr blir en kvarnsten om halsen för arbetskraftsinvandringen. För flera av de viktigaste branscherna med arbetskraftsbrist har ingångslöner som ligger under den moderata spärren. Det gäller exempelvis installatörer, sjuksköterskor och kockar. För systemutvecklare ligger marknadslönen vid lägre svårighetsnivå på 33 000 kronor, men vid första anställning, eller för andra yrken inom tech- och ICT-sektorn förekommer säkerligen löner under Moderaternas ribba. Självklart vill vi göra allt vi kan för att arbetslösa i Sverige kan utbilda sig till dessa bristyrken, men detta är inte alltid möjligt, ens på sikt, och om platserna inte fylls blockeras många andra svenska arbetstillfällen. M:s förslag är ett typexempel på när politiker och byråkrater vill in och bestämma vilka företagen ska anställa och till vilka löner.

Det är viktigt att komma ihåg att arbetskraftsinvandring, även till mycket kvalificerade arbetsmarknader, inte alltid handlar om head-huntade supertalanger, och att en rekrytering på distans innebär svårigheter och risker som gör det riskabelt för arbetsgivaren att betala en lön över genomsnittet för sektorn. Med moderaternas förslag är det därför troligt att arbetsgivaren måste lägga ned betydligt större kostnader och ansträngningar på rekryteringen om den ska kunna genomföras.

Smidigare och bättre

Vi centerpartister är inte heller nöjda med det missbruk som förekommer kring arbetskraftsinvandringen. Men det effektiva sättet att komma åt missbruket är bättre kontroller och kännbara påföljder, inte en tävling om vilket parti som kan skapa så krångliga regler som möjligt.

Som politiker i Stockholmsregionen vet vi att en smidigare och bättre fungerande arbetskraftsinvandring är en av näringslivets mest önskade reformer. Sveriges och Stockholms rykte bland internationella talanger och kompetenser har skadats av den dåliga tillämpningen av dagens regelverk. Nu har vi chansen att återupprätta vårt rykte och bli en magnet för arbetskraft vi behöver. Socialdemokrater och moderater i riksdag och regering, lyssna på Stockholmsregionens näringsliv och politiska företrädare och sumpa inte den chansen!

Michaela Haga, distriktsordförande Centerpartiet i Stockholms län
Alireza Akhondi, riksdagsledamot (C)
Johan Krogh, ordförande Centerpartiets kommunala sektion i Stockholms län
Gustav Hemming, tillväxtregionråd och gruppledare (C) i Region Stockholm