Vi vill ge jobbskaparna bra förutsättningar.

Stockholms region har förutsättningar att bli den bästa jobbregionen i Sverige. Här finns driftiga företagare och gott om arbetsamma, flitiga människor. Men krångliga regler, höga jobbavgifter, och dålig förmedling av lediga jobb gör jobbmarknaden trög. Därmed står tomma stolar på jobben samtidigt som arbetslösheten är hög, och möjligheterna till integration och livsresor försvåras.

De flesta jobb skapas inom små- och medelstora företag. Och vi tror på kraften hos Stockholms regions företagare. Därför arbetar Centerpartiet för att det ska bli enklare och förmånligare att anställa, så att fler företag kan bli till och skapa jobb. Det ska också vara lätt att hitta rätt person. Idag finns både många lediga jobb och samtidigt många arbetslösa. Matchningen mellan jobbsökare och arbetsgivare måste bli bättre. Av den orsaken vill vi att fler aktörer, både privata och i civilsamhället, ska få förmedla de lediga jobben. Det kommer också underlätta för den som idag står långt från att få ett jobb.